Blog – nastavení a tvorba obsahu
Šablony nové generace nabízí atraktivní vertikální i horizontální zobrazení sekce blogu (viz. obrázek). Modul blogu, který máte k dispozici zdarma v tarifech Startup a Business (v nižších tarifech za příplatek), vám nabízí příležitost, jak zlepšit a udržovat pozici vašeho e-shopu ve vyhledávání pomocí obsahového marketingu a zvyšovat kredibilitu e-shopu a vás, jako odborníka/ce v daném oboru a u vašich zákazníků.
Pokud jste v oblasti obsahového marketingu, psaní článků a využití blogu začátečníci, mrkněte na náš seriál Jak na obsahový marketing e-shopu.
Na šablonách nové generace můžete zvolit zobrazení blogu hned na několika místech e-shopu. Blog může být dostupný:
z hlavního textovém menu (1)
v levém sloupci e-shopu (2) – pomocí checkboxu "aktivovat sloupcový blok"
v atraktivní velké sekci pod výpisem produktů (3) – pomocí "aktivovat řádkový blok"
či jako ručně vytvořený odkaz v patičce (4).
Zobrazení nastavíte v administraci sekce **Obsah webu → Blog → Nastavení → Bloky pro výpis článků** (viz. 6 obr. níže). Dále zde můžete nastavit, zda-li chcete zobrazovat náhledové obrázky jednotlivých článků a kolik článků chcete ve výpisu zobrazit.
Náš tip: Chcete-li se rychle zorientovat v širokých možnostech zobrazení všech prvků e-shopu na úvodní straně, kategoriích produktů i detailu produktu, doporučujeme návod Základní rozmístění prvků na e-shopu
Pokud modul blog nemáte aktivován a sekci blog tudíž nevidíte, aktivujte jej v administraci v sekci Obsah webu → Blog → Nastavení → Aktivovat blog (viz 1 obr. níže). Pamatujte, že pokud na blogu v sekci Obsah nemáte vytvořen žádný článek, sekce blog se nezobrazí ani v případě, že je aktivována.
Doporučené návody: Pokud jste ještě netvořili žádný článek ani nepoužívali editor, doporučujeme návody Tvorba článků a Práce s textovým editorem TinyMCE.
Dále můžete pro blog nastavit vlastní název a URL adresu nebo nastavit počet článků zobrazených na jedné stránce (viz. 3 obr. výše).
Pro celou sekci blogu můžete vytvořit také úvodní text (viz. 4 obr. výše), který lze na hlavní stránce blogu umístit před příspěvky. V této sekci můžete nejen zákazníky lépe nalákat a stručně seznámit s obsahem a strukturou blogu, ale také přímo odkázat na požadované sekce či vyzvat k odběru novinek atd. (viz ukázka níže).
Změny v nastavení nezapomeňte vždy uložit.
Blogové články můžete sdružovat do kategorií a pokud zákazník klikne na štítek kategorie, např. kutilství (viz. níže), zobrazí se výpis všech článků zařazených do příslušné kategorie. Lze tvořit jednoúrovňovou stromovou strukturu kategorií, do které lze následně články řadit.
Novou kategorii vytvoříte v administraci Obsah webu → Blog → Kategorie pomocí tlačítka Přidat kategorii. V nastavení kategorie pak nastavte název (1), pořadí zobrazení (2) a poutavý popis dané kategorie (3). Dále doporučujeme nastavit výše zmiňované Open Graph tagy (4) pro sdílení článků na Facebooku. Patříte-li mezi zkušenější uživatele, můžete nastavit Pokročilé nastavení (5), kde nastavujete Description, Title a Klíčová slova k indexaci ve vyhledávačích. V případě, že pole (5) ponecháte nevyplněné, systém vygeneruje popisy automaticky.
V nastavení blogu i jednotlivých článků doporučujeme nastavit také tzv. Facebook Open Graph tagy (5), které slouží k správnému sdílení na Facebooku. Pomocí Open Graph tagu nastavíte požadovaný náhledový obrázek a text pro sdílení, viz obr. níže. Na blogu jsme pro vás popsali, jak nastavit a využít možnosti Facebook Open Graph tagu a docílit tak “hezkého sdílení” stránek e-shopu na Facebooku.
Základem každého blogu jsou poutavé články. Pár užitečných rad, které vám pomohou s tvorbou blogu, jsme pro vás shrnuli v seriálu Copywriting pro e-shopy.
Pokud ještě nemáte dostatek zkušeností s tvorbou článků a používáním textového editoru, nahlédněte do seznamu užitečných funkcí pro tvorbu článků v našem návodu na tvorbu článku.
Nový článek vytvoříte v sekci Obsah webu → Blog → Obsah tlačítkem Vytvořit článek.
Po vstupu do editačního okna můžete editovat veškeré nastavení:
Body 1,2,3 (na obrázku níže) jsou zřejmé z popisu boxů. Pamatujte, že pokud bude v nastavení data nastaveno následující datum nebo již datum vypršelo, článek se zobrazovat nebude. Pokud se tedy článek nezobrazuje, doporučujeme zkontrolovat datum publikace.
Chcete-li, aby zákazníci mohli článek komentovat nebo odpovídat, aktivujte diskuzi (4), kterou pak můžete sledovat a spravovat v *Obsah webu → Diskuzní příspěvky**.
Ke každému článku lze přiřazovat náhledové obrázky (5) buď z interní galerie e-shopu, nebo z vašeho počítače.
Důležitou součástí struktury blogu jsou nejen kategorie, ale také štítky (6), které umožňují upřesnit jeho kategorizaci nebo téma, pomocí kterého uživatel následně dohledá další články, které se na toto téma na blogu nacházejí. Jednotlivé štítky v boxu oddělujte pomocí čárky. Systém je následně zobrazí v detailu článku pod jeho obsahem jako aktivní odkazy. V případě, že uživatel na štítek klikne, budou mu vyfiltrovány další články blogu, které tento štítek také obsahují.
V sekci Pokročilé nastavení lze nastavit Title / Description / Vlastní URL (7), které jsou určené pro indexaci vyhledávači a jež by měli nastavovat spíše zkušení uživatelé. Doporučujeme však nastavit Popisek stránky a Profilový obrázek pro Facebook, viz. návod výše.
Úvodní text článku (8 ) napište stručně a především poutavě, jeho smysl je především přilákat k četbě celého článku.
Veškerý textový obsah včetně vkládání obrázků, videí, odkazů se provádí v editoru TinyMCE (9).
Nezapomeňte stránku vždy uložit (10).
Při tvorbě článků, ať již pro blog, nebo i ostatní sekce e-shopu, se vám budou hodit některé dovednosti jako např. práce s textovým editorem a především dodržování pravidel správného formátování textu (nutné pro vyhledávače), vkládání obrázků ve vhodném rozlišení, videí, galerií, odkazů, či souborů pro stažení apod.
Doporučujeme proto si projít také návody Tvorba článků a Práce s textovým editorem TinyMCE, nebo článek Zrychlete svůj eshop – optimalizujte obrázky!.
Doporučení
Při tvorbě blogu pamatujte, že kvalita by měla vítězit nad kvantitou. Je lepší mít na blogu 4 články, které mají vysokou čtenost a počet sdílení, než nespočet obsahu, který nikoho neosloví. Aktivně proto hledejte témata, která vaše zákazníky zajímají, a ať už se jedná o rady, testy výrobků, zajímavosti z oboru, novinky, či střípky ze zákulisí vašeho podnikání, snažte se obsah tvořit atraktivně a originálně, nikoli jen jako kopii obsahu od konkurence, byť i úspěšné.
Zatímco šablony nové generace nabízí hned několik možností zobrazení blogu (viz. výše), starší šablony umožňují přístup k blogu pouze v hlavním textovém menu či z ručně vytvořeného odkazu v patičce. Při zvolené šabloně generace 3.0 proto některé možnosti nastavení nebudou v administraci k dispozici. V každém případě doporučujeme využívat šablony nové generace, jelikož přinášejí kromě lepšího zobrazení blogu také množství dalších funkcí a modernější technologie, které budou vašemu e-shopu jen ku prospěchu. Projděte si případně návod na přechod ze starších šablon na šablonu 4.0.
Pokud jste v oblasti obsahového marketingu, psaní článků a využití blogu začátečníci, mrkněte na náš seriál Jak na obsahový marketing e-shopu.
Zobrazení blogu
Na šablonách nové generace můžete zvolit zobrazení blogu hned na několika místech e-shopu. Blog může být dostupný:
z hlavního textovém menu (1)
v levém sloupci e-shopu (2) – pomocí checkboxu "aktivovat sloupcový blok"
v atraktivní velké sekci pod výpisem produktů (3) – pomocí "aktivovat řádkový blok"
či jako ručně vytvořený odkaz v patičce (4).
Zobrazení nastavíte v administraci sekce **Obsah webu → Blog → Nastavení → Bloky pro výpis článků** (viz. 6 obr. níže). Dále zde můžete nastavit, zda-li chcete zobrazovat náhledové obrázky jednotlivých článků a kolik článků chcete ve výpisu zobrazit.
Náš tip: Chcete-li se rychle zorientovat v širokých možnostech zobrazení všech prvků e-shopu na úvodní straně, kategoriích produktů i detailu produktu, doporučujeme návod Základní rozmístění prvků na e-shopu
Aktivace blogu
Pokud modul blog nemáte aktivován a sekci blog tudíž nevidíte, aktivujte jej v administraci v sekci Obsah webu → Blog → Nastavení → Aktivovat blog (viz 1 obr. níže). Pamatujte, že pokud na blogu v sekci Obsah nemáte vytvořen žádný článek, sekce blog se nezobrazí ani v případě, že je aktivována.
Doporučené návody: Pokud jste ještě netvořili žádný článek ani nepoužívali editor, doporučujeme návody Tvorba článků a Práce s textovým editorem TinyMCE.
Nastavení a úvodní text blogu
Dále můžete pro blog nastavit vlastní název a URL adresu nebo nastavit počet článků zobrazených na jedné stránce (viz. 3 obr. výše).
Pro celou sekci blogu můžete vytvořit také úvodní text (viz. 4 obr. výše), který lze na hlavní stránce blogu umístit před příspěvky. V této sekci můžete nejen zákazníky lépe nalákat a stručně seznámit s obsahem a strukturou blogu, ale také přímo odkázat na požadované sekce či vyzvat k odběru novinek atd. (viz ukázka níže).
Změny v nastavení nezapomeňte vždy uložit.
Kategorie blogu
Blogové články můžete sdružovat do kategorií a pokud zákazník klikne na štítek kategorie, např. kutilství (viz. níže), zobrazí se výpis všech článků zařazených do příslušné kategorie. Lze tvořit jednoúrovňovou stromovou strukturu kategorií, do které lze následně články řadit.
Novou kategorii vytvoříte v administraci Obsah webu → Blog → Kategorie pomocí tlačítka Přidat kategorii. V nastavení kategorie pak nastavte název (1), pořadí zobrazení (2) a poutavý popis dané kategorie (3). Dále doporučujeme nastavit výše zmiňované Open Graph tagy (4) pro sdílení článků na Facebooku. Patříte-li mezi zkušenější uživatele, můžete nastavit Pokročilé nastavení (5), kde nastavujete Description, Title a Klíčová slova k indexaci ve vyhledávačích. V případě, že pole (5) ponecháte nevyplněné, systém vygeneruje popisy automaticky.
Sdílení obsahu blogu na sociálních sítích
V nastavení blogu i jednotlivých článků doporučujeme nastavit také tzv. Facebook Open Graph tagy (5), které slouží k správnému sdílení na Facebooku. Pomocí Open Graph tagu nastavíte požadovaný náhledový obrázek a text pro sdílení, viz obr. níže. Na blogu jsme pro vás popsali, jak nastavit a využít možnosti Facebook Open Graph tagu a docílit tak “hezkého sdílení” stránek e-shopu na Facebooku.
Vytváření obsahu pro blog
Základem každého blogu jsou poutavé články. Pár užitečných rad, které vám pomohou s tvorbou blogu, jsme pro vás shrnuli v seriálu Copywriting pro e-shopy.
Pokud ještě nemáte dostatek zkušeností s tvorbou článků a používáním textového editoru, nahlédněte do seznamu užitečných funkcí pro tvorbu článků v našem návodu na tvorbu článku.
Nový článek vytvoříte v sekci Obsah webu → Blog → Obsah tlačítkem Vytvořit článek.
Po vstupu do editačního okna můžete editovat veškeré nastavení:
Body 1,2,3 (na obrázku níže) jsou zřejmé z popisu boxů. Pamatujte, že pokud bude v nastavení data nastaveno následující datum nebo již datum vypršelo, článek se zobrazovat nebude. Pokud se tedy článek nezobrazuje, doporučujeme zkontrolovat datum publikace.
Chcete-li, aby zákazníci mohli článek komentovat nebo odpovídat, aktivujte diskuzi (4), kterou pak můžete sledovat a spravovat v *Obsah webu → Diskuzní příspěvky**.
Ke každému článku lze přiřazovat náhledové obrázky (5) buď z interní galerie e-shopu, nebo z vašeho počítače.
Důležitou součástí struktury blogu jsou nejen kategorie, ale také štítky (6), které umožňují upřesnit jeho kategorizaci nebo téma, pomocí kterého uživatel následně dohledá další články, které se na toto téma na blogu nacházejí. Jednotlivé štítky v boxu oddělujte pomocí čárky. Systém je následně zobrazí v detailu článku pod jeho obsahem jako aktivní odkazy. V případě, že uživatel na štítek klikne, budou mu vyfiltrovány další články blogu, které tento štítek také obsahují.
V sekci Pokročilé nastavení lze nastavit Title / Description / Vlastní URL (7), které jsou určené pro indexaci vyhledávači a jež by měli nastavovat spíše zkušení uživatelé. Doporučujeme však nastavit Popisek stránky a Profilový obrázek pro Facebook, viz. návod výše.
Úvodní text článku (8 ) napište stručně a především poutavě, jeho smysl je především přilákat k četbě celého článku.
Veškerý textový obsah včetně vkládání obrázků, videí, odkazů se provádí v editoru TinyMCE (9).
Nezapomeňte stránku vždy uložit (10).
Rady a tipy
Při tvorbě článků, ať již pro blog, nebo i ostatní sekce e-shopu, se vám budou hodit některé dovednosti jako např. práce s textovým editorem a především dodržování pravidel správného formátování textu (nutné pro vyhledávače), vkládání obrázků ve vhodném rozlišení, videí, galerií, odkazů, či souborů pro stažení apod.
Doporučujeme proto si projít také návody Tvorba článků a Práce s textovým editorem TinyMCE, nebo článek Zrychlete svůj eshop – optimalizujte obrázky!.
Doporučení
Při tvorbě blogu pamatujte, že kvalita by měla vítězit nad kvantitou. Je lepší mít na blogu 4 články, které mají vysokou čtenost a počet sdílení, než nespočet obsahu, který nikoho neosloví. Aktivně proto hledejte témata, která vaše zákazníky zajímají, a ať už se jedná o rady, testy výrobků, zajímavosti z oboru, novinky, či střípky ze zákulisí vašeho podnikání, snažte se obsah tvořit atraktivně a originálně, nikoli jen jako kopii obsahu od konkurence, byť i úspěšné.
Odlišnosti zobrazení blogu na šablonách starší generace
Zatímco šablony nové generace nabízí hned několik možností zobrazení blogu (viz. výše), starší šablony umožňují přístup k blogu pouze v hlavním textovém menu či z ručně vytvořeného odkazu v patičce. Při zvolené šabloně generace 3.0 proto některé možnosti nastavení nebudou v administraci k dispozici. V každém případě doporučujeme využívat šablony nové generace, jelikož přinášejí kromě lepšího zobrazení blogu také množství dalších funkcí a modernější technologie, které budou vašemu e-shopu jen ku prospěchu. Projděte si případně návod na přechod ze starších šablon na šablonu 4.0.
Aktualizováno dne: 23/08/2024
Pomozte nám zlepšovat seznam dotazů i pro ostatní zákazníky. Pomohla Vám odpověď při řešení Vašeho požadavku?
Děkujeme Vám za Váš názor.