Články o: Propojení

Dropshipping a Eshop-rychle

V poslední době začal být velice populární tzv. dropshipping. Co to je? K čemu a pro koho je dobrý? Je možné ho provozovat u Eshop-rychle? A jak na to? To vše si vysvětlíme v následujícím článku.

Rychlá navigace v tomto článku



Co je dropshipping?



Co je dropshipping
Jak funguje dropshipping
Dropshipping vs. přeposílání zboží
Druhy dropshippingu
Výhody a nevýhody dropshippingu
Pro koho je dropshipping určený

Dropshipping u Eshop-rychle



Dropshipping u Eshop-rychle
Import zboží
Export zboží

Co je dropshipping



Jedná se o obchodní model, který prodejci umožní provozovat internetový obchod, aniž by vlastnil skladové prostory. Zjednodušeně se dá říct, že e-shopař se stará pouze o provoz e-shopu a logistickou stránku s vyřízením objednávky nechá na svém dodavateli (dropshipperovi).

Jedná se o oboustranně výhodnou spolupráci, kdy dodavatel se zaváže poskytovat zboží prodejci za velkoobchodní ceny a tento prodejce toto zboží prodává se svou marží. Tato marže tvoří zisk pro prodejce a bývá stanovena čistě prodejcem.

Jak funguje dropshipping



Model dropshippingu je jednoduchý a dá se charakterizovat následujícími kroky:

Zákazník objedná v e-shopu prodejce zboží
Prodejce objednávku přepošle svému dodavateli a zboží od něj zakoupí za předem smluvené ceny
Dodavatel se postará o kompletní vyřízení objednávky (včetně např. polepů prodejce a faktury, která je na jméno prodejce)



Provozovatel e-shopu řeší:

Běžnou správu e-shopu
Prodej a propagaci e-shopu
Komunikaci s klienty (dotazy, stížnosti, přijetí reklamace od klienta a následné postoupení dodavateli)

Dropshipping vs. přeposílání objednávek



Často bývá dropshipping nesprávně zaměňován s přeposíláním objednávek (to funguje v zásadě na principu affiliate marketingu). Principy obou modelů spočívají v tom, že prodejce nabízí na svém e-shopu zboží smluveného partnera, tímto zbožím nijak nedisponuje a objednávky předává na dodavatele. Do tohoto bodu jsou modely totožné, vše dál je ale rozdílné. Hlavní rozdíly se dají shrnout do následujících bodů:

Marže – u dropshippingu si svou marži určuje prodejce sám jako rozdíl mezi velkoobchodní a maloobchodní cenou. U přeposílání je zisk předem určen pomocí domluvené provize, která bývá nižší, než je tomu u marže v případě dropshippingu.
Vlastnictví zboží – v momentě objednání zboží zákazníkem přijde objednávka prodejci a ten zboží nakoupí od dodavatele, který zboží dopraví konečnému zákazníkovi – u dropshippingu je vlastníkem prodávaného zboží koncovému zákazníkovi prodejce, kdežto u přeposílání objednávek není produkt nikdy vlastnictvím prodejce – výhradně dodavatele. Toto je důvod, proč je přeposílání dokonce občas označováno za nelegální – zákazník bývá uváděn v omyl, protože si myslí, že produkty kupuje od prodejce, přitom ten není a ani nebyl vlastníkem nakupovaného zboží.
Svoboda podnikání – dropshipping je vaše internetové podnikání – můžete rozhodovat o výši marže, množství sortimentu atd. U přeposílání objednávek jste odkázáni na předem domluvenou provizi a zpravidla omezenější sortiment zboží.
Fakturační údaje – dropshippingový dodavatel používá materiály prodejce (například podpůrné letáky a další) i vystavuje faktury s hlavičkou prodejce, nikoliv svojí. V případě přeposílání objednávek na fakturách figuruje pouze dodavatel, jelikož prodejce v realizovaném prodeji figuruje pouze jako zprostředkovatel tohoto prodeje.
Reklamace – vzhledem k výše zmíněnému vlastnictví zboží u dropshippingu reklamace vyřizuje prodejce, který je následně řeší s dodavatelem. U přeposílaní řeší kupující reklamace vždy s dodavatelem.
Vratky – opět díky vlastnictví zboží je u dropshippingu zboží v 15denní lhůtě vráceno prodejci, nikoliv dodavateli. Ten se následně může pokusit zboží znovu prodat, ale již se nevrací dodavateli. U přeposílání je tomu naopak a zákazník vrací zboží přímo dodavateli.

Druhy dropshippingu



Nejčastěji je využívána forma dropshippingu, kdy prodejce využívá služeb jednoho dodavatele a prodává jeho nabídku zboží. Dropshipping ale můžeme obecně dělit dle „skladové dostupnosti“, která vychází z předpokladu, zda je zboží určeno pouze pro vás, nebo ho sdílíte s dalšími prodejci:

Velkoobchodní plnění – u této varianty má prodejce přístup k celému skladu velkoobchodníka, ale dělí se o něj s dalšími prodejci. Má tedy přístup k celé škále produktů, ale nemá kontrolu nad skladovou dostupností produktů.
Konsignační sklad – u této varianty dropshippingu má obchodník větší kontrolu nad skladovou dostupností, jelikož velkoobchod drží vybrané zboží výhradně pro něj a těží z bezpečného dodání zboží. To ale bývá vykoupeno dodatečnými náklady nebo jinými podmínkami při nákupu.

Výhody a nevýhody dropshippingu



Není všechno zlato, co se třpytí, a proto vám přinášíme výhody a nevýhody dropshippingu na jednom místě.

Výhody:

Prodejce nepotřebuje vlastní sklad
Nízký počáteční kapitál – prodejce platí pouze za zboží, na které má objednávky
Šetří čas (prodejce se nemusí zabývat balením zboží a odesláním objednávky)
Minimální náklady na zaměstnance – prodejce je schopný si chod e-shopu obstarat sám
Široká nabídka sortimentu
Odpadá velké množství papírování

Nevýhody:

Vysoce konkurenční prostředí = nízké marže
Prodejce nemá nad zbožím kontrolu
Náročnější poskytování doplňkových služeb zákazníkům



Pro koho je dropshipping vhodný



Pro koho je tedy tato forma podnikání vhodná? Dropshipping je pro vás vhodnou volbou pokud:

Máte málo prostředků, nebo nechcete do podnikání tolik investovat – nemusíte kupovat zboží na sklad, ani při větších objemech zaměstnávat další zaměstnance na vyřizování objednávek.
Chcete minimalizovat papírování.
Chcete se věnovat pouze správě a propagaci e-shopu – logistiku a vyřízení objednávek provede za vás dodavatel.
Chcete rozšířit vlastní sortiment o další produkty.

Dropshipping u Eshop-rychle



Pokud chcete využívat dropshippingové služby, je nutné do eshopu nabídku zboží naimportovat a následně odesílat objednávky dodavateli. Předem bychom vás rádi upozornili, že platforma Eshop-rychle je vhodná k dropshippingovému modelu s jedním dodavatelem. S více dodavateli mohou nastat různé komplikace, proto tyto modely (například s více dodavateli) nedoporučujeme.

Import zboží



Pro import zboží od dodavatele doporučujeme využít univerzální import ve formátu XML. Více o tom, jak univerzální import nastavit se můžete dočíst v návodu XML a CSV import – univerzální import. Pokud si nechcete import nastavovat sami, můžete kontaktovat naši podporu a využít službu „vytvoření importní mapy“ dle platného ceníku.

Nezapoměňte – pokud využíváte tarif Business, máte zdarma v ceně tarifu nahrání až 3 importních map a dále zdarma i 1x denně automatický import dat z externího zdroje (v případě dropshippingu aktualizace zboží a jeho skladové dostupnosti od dodavatele). Právě proto doporučujeme tarif Business jako vhodnou volbu pro dropshipping.

Export objednávek



Pro předání objednávek vašemu dodavateli můžete využít 2 možnosti – manuální export objednávek, nebo data předávat dodavateli skrze API.

Manuální export objednávek



Manuální export objednávek najdete v administraci z záložce E-shop => Export => Export objednávek. Pro export doporučujeme využít soubor ve formátu XML, který předáte svému dodavateli a máte hotovo. Tento export objednávek si můžete vygenerovat dle potřeby.

Export dat skrze API



Data můžete dodavateli poskytnout i skrze API. Předejte mu svou URL adresu s objednávkami a on si je bude moci sám v reálném čase stahovat. Tuto možnost najdete na stejném místě jako manuální export (E-shop => Export => Export objednávek).

Aktualizováno dne: 23/08/2024

Pomozte nám zlepšovat seznam dotazů i pro ostatní zákazníky. Pomohla Vám odpověď při řešení Vašeho požadavku?

Podělte se o svůj názor

Zrušit

Děkujeme Vám za Váš názor.