Články o: Marketing

Google Analytics – základní seznámení a nastavení

Google Analytics – základní seznámení a nastavení


Google Analytics je bezplatný online nástroj společnosti Google, který vám umožňuje vytvářet jak rychlé a jednoduché přehledy, tak i sofistikované komplexní statistiky a reporty o návštěvnosti vašeho e-shopu a chování zákazníků.

Provádění analýz je klíčovým nástrojem při optimalizaci reklamních kampaní, optimalizaci obsahu e-shopu a tvorbě strategií. Po uvedení vašeho e-shopu do ostrého provozu by se proto analytický nástroj, ať už Google Analytics nebo jakýkoli jiný, měl zařadit mezi nástroje, které pro vaše podnikání využíváte pravidelně.

Náš tip:Vedle nástroje Google Analytics se vyplatí využívat také nástroj Google Search Console, který vám napomáhá analyzovat technický stav e-shopu a vylepšovat důležité aspekty, které ovlivňují jakým způsobem vyhledávač Google „vidí“ obsah vašeho e-shopu. Google Search Console a Google Analytics tak společně patří k nepostradatelným nástrojům při rozvoji online podnikání.



Data nekoušou


Z počátku vás Google Analytics může trochu postrašit množstvím funkcí. Nenechte se ale odradit. Vrhněte se zprvu do používání základních funkcí, např. sledování počtu návštěvníků, průměrná doba jedné návštěvy, demografické údaje, návštěvy dle typu zařízení, pohlaví, věku a pod. Se vzrůstajícím počtem návštěv na vašem e-shopu, které také nepřijdou lusknutím prstů, pokračujte v analyzování složitějších metrik, např. sledování obratů e-shopu podle zdrojů návštěv, analyzování pohybu zákazníků na e-shopu, vyhodnocování opuštění nákupního košíku apod.

U sledování komplexnějších statistik nabízí Google Analytics šablony tzv. cílů, které lze sledovat a díky šablonám je nemusíte složitě vytvářet. Např. dokončení nákupu, registrace k odběru newsletteru, uložení produktu do nákupního košíku apod. Dat se nebojte a pusťte se do toho. Za pár týdnů si nedovedete představit, že byste váš e-shop řídili bez pravidelných analýz.

Google Analytics versus interní statistiky Eshop-rychle


Systém Eshop-rychle nabízí také interní modul na analyzování návštěv a především obratů vašeho e-shopu. Modul naleznete v administraci v sekci Statistiky. Možná si kladete otázku, proč je v systému implementován nástroj na vytváření statistik, když existuje výkonný nástroj zdarma, jakým je Google Analytics. Odpověď je jednoduchá.

Google Analytics je externí nástroj, který přijímá data z vašeho e-shopu přes tzv. javascripty. Z principu tak nemůže zaručit technicky exaktní měření! Při provozování e-shopu je však nemyslitelné nemít přesné údaje pokud jde o počet objednávek, obraty, zisky atd. Tyto klíčové analýzy je proto nutné provádět z interních dat přímo z databáze e-shopu.



Filozofie používání analýz


S problematikou přesnosti reportů, které poskytuje Google Analytics, i ostatní externí analytické nástroje, úzce souvisí přístup k tomuto analytickému nástroji a analýzám návštěvnosti a chování obecně. Není tajemstvím, že nepřesnosti mohou být i zdánlivě velké 5%-20%. Na první pohled to může působit zmatečně. Možná si kladete otázku: „ K čemu mi jsou analýzy, když mohou vykazovat takové chyby? “ Odpověď je ve sledování tzv. trendů.

Ukážeme si to na konkrétním příkladu. Na váš e-shop, např. se zimním zbožím, chodí v průměru 10 000 návštěvníků měsíčně. Od října do konce února se návštěvnost zvedá na 16 000 návštěvníků. Toto je vysledovaný trend např. za 5 let působení. Zjednodušeně řečeno vás nemusí příliš zajímat jestli Google Analytics změří, zdali přišlo skutečně 10 001 nebo 11 005 návštěvníků, ale právě jestli trend v průběhu měsíců je stejný. Pokud prodáváte zimní zboží a víte, ve kterém období by měl být váš e-shop více navštěvován, ale tento trend nenastane, nebo se promění, je nutné analyzovat data a hledat příčiny.

Doporučení: Z výše uvedených informací vyplývá, že pro efektivní analyzování dat, která by vám měla pravidelně napomáhat optimalizovat jak obsah e-shopu, tak reklamní kampaně a obchodní strategie, je ideální využívat synergii obou analytických nástrojů Google Analytics a interních statistik v administraci e-shopu. Zatímco přesná data o obratech byste měli hledat v interních statistikách, obecné chování návštěvníků vašeho e-shopu byste měli sledovat v Google Analytics. Proniknutí do virtuálního světa dat si žádá svůj čas, ale vydržet se vyplatí!



Google Analytics patří k celosvětově nejpoužívanějšímu a zřejmě i nejrobustnějšímu nástroji dostupnému pro veřejnost k analyzování návštěvnosti e-shopů, webů či aplikací. Z tohoto důvodu je i naše implementace nástroje do systému Eshop-rychle velmi propracovaná a přináší vám tak obrovské možnosti. Pro někoho však vyšší hodnotou, než je ta užitá, může být určitý pocit nezávislosti. A právě pro takové uživatele internetu vznikají tzv. Open Source nástroje. Abychom uspokojili potřebu i těchto uživatelů, naleznete v systému Eshop-rychle také analytický nástroj Matomo.

Poznámka: Výhodou Google Analytics může být snadné propojení i s inzertními systémy Google Ads a propracovanost námi zpracované implementace do systému Eshop-rychle.

Přihlášení do Google Analytics a propojení s e-shopem
Pokud jste se rozhodli provozovat e-shop, doporučujeme se seznámit nejen s analytickým nástrojem Google Analytics, ale i dalšími nástroji společnosti Google, které vám pomohou optimalizovat technické parametry vašeho e-shopu (Google Search Console) a vytvářet PPC kampaně (Google Ads). V tomto návodu se podíváme na základní nastavení a možnosti analytického nástroje Google Analytics.

Mám Google účet


Pokud již máte Google účet, můžete se pomocí tohoto účtu ihned přihlásit do služby Google Analytics.

Přihlásit se do služby Google Analytics

Nemám Google účet


Pokud ještě Google účet nemáte, je nutné nejprve účet založit. Pomocí tohoto účtu se poté můžete přihlašovat nejen do Google Analytics, ale i do dalších služeb, např. do Google Search Console, Google Ads atd.

Náš tip: Pokud si při založení nového účtu nezapomenete upravit jazyk účtu na Češtinu, po přihlášení do všech ostatních služeb Google budete již provázeni zvoleným jazykem, což může být velmi nápomocné právě při používání rozsáhlých služeb Google Analytics, kde naleznete mnoho doprovodných popisků :-).

Jak vytvořit Google účet

Po prvním přihlášení do Google Analytics pokračujte na Zahájit měření (1). Dále vás Google Analytics provede založením služby a budete zadávat základní údaje: Název e-shopu, url adresu e-shopu, kategorie podnikání, časové pásmo atd.



Následně vás služba provede vytvořením účtu Google Analytics. V prvním kroku si účet pojmenujte:



V dalším kroku budete vyzváni k vytvoření služby. Službu pojmenujte, zvolte vaši zemi (časové pásmo) a měnu.



Třetí krok se věnuje vašemu podnikání - zvolte v jakém odvětví podnikáte a jaká je velikost vaší firmy.



Nyní zvolte vaše obchodní cíle, které chcete sledovat pomocí Google Analytics.



V posledním kroku zvolte platformu (Web), vyplňte vaši doménu ve tvaru www.vasedomena.com a název vašeho webu. Nyní můžete zvolit "Vytvořit a pokračovat".



Následně se vám otevře okno k instalaci značky na e-shop. To zatím přeskočte. Jako další se vám otevře okno s podrobnostmi o webovém streamu, kde vás zajímá ID měření (



Tento kód zkopírujte a vložte do administrace do Google Analytics 4 (E-shop - Měřící kódy - Google Analytics 4) a nastavení uložte. Vraťte se do prostředí Google Analytics a zvolte další. nyní se vám objeví informace o tom, že shromažďování dat čeká na vyřízení. Zde zvolte možnost "Pokračovat na domovskou stránku".

Tip: Nástroj Google Analytics nabízí také rozšířené možnosti, vhodné právě pro e-shopaře. Pokud si v administraci aktivujete také rozšíření Google Analytics Enahnced Ecommerce budete moci lépe analyzovat i chování zákazníků např. v objednávkovém procesu. Více informací naleznete v samostatném návodu Co je Google Analytics Enhanced Ecommerce a jak jej využít pro lepší výsledky eshopu.



Základní nastavení – Filtrování vlastní IP adresy



Jednou z prvních úprav, které je vhodné si v Google Analytics nastavit, je filtrace vlastní IP adresy. Důvod je prostý. Vy, jako správce e-shopu, vykonáte patrně nejvíce přístupů na analyzovanou doménu. Zejména při rozjezdu vašeho e-shopu, kdy se počet návštěv e-shopu nebude pohybovat v jednotkách tisíců, zkreslovaly by vaše opakované každodenní návštěvy výsledky analýz. Pomocí funkce Filtrace lze snadno odstranit všechny návštěvy z vlastní IP adresy.

Pro nastavení filtru doporučujeme se řídit přímo nápovědou od společnosti google.

Základní orientace v prostředí Google Analytics



Nástroj Google Analytics je robustní analytický nástroj s desítkami funkcí a možností nastavení. Popis všech navigačních prvků a možností diagnostiky je nad rámec tohoto návodu. Proto doporučujeme prostudovat návod přímo od společnosti Google zaměřený přímo na orientaci v rozhraní Analytics. Další podrobné informace naleznete přímo v support centru nástroje Google Analytics.

Jak funguje měření v Google Analytics


Jednou z nejčastějších otázek spojených s užíváním Google Analytics je: „Jak vlastně probíhá měření Google Analytics?“ Po vložení měřícího ID kódu do příslušného místa webu (obvykle do všech stránek) se po návštěvě webu odešlou data do služby Google Analytics o nové aktivitě. Google Analytics sdružuje data o uživateli do tzv. Session. Jestliže návštěvník webu po dobu 30 minut neprovedl akci, Google Analytics považuje návštěvu za ukončenou. K ukončení návštěvy dochází také automaticky o půlnoci. Z tohoto důvodu je důležité mít nastavené správně také časové pásmo. Jestliže je návštěvník webu aktivní přes půlnoc, Google Analytics po půlnoci návštěvu uzavře a tuto kontinuální návštěvu znovu otevře již jako novou. Podrobnosti o principech měření Google Analytics naleznete v support centru v článku Jak je v Analytics definována návštěva webu.

Jak vyždímat z Google Analytics maximum


1. Propojení Google Analytics s Google Ads


Po uvedení e-shopu do ostrého provozu nastává období, kdy je nutné začít dávat o vašem e-shopu vědět světu. Jednou z cest jsou PPC kampaně přes nástroj Google Ads. Inzerci můžete začít také s velmi malými částkami v řádech stokorun. Nastavení je dobré svěřit odborníkům, ale malé startovací kampaně zvládnete spustit i svépomocí.

Důležitou součástí užívání PPC kampaní je jejich analýza! Jednou z klíčových předností Google Analytics je propojení tohoto analytického nástroje s inzertním systémem Google Ads, kde reklamy zadáváte. Ačkoliv vám zajímavý přehled nabízí i vlastní inzertní systém, propojením Google Ads s Google Analytics získáte mnohem širší možnosti, které vám pomohou nastavovat inzerci efektivněji a tudíž za méně peněz získat více muziky.

Propojte Google Ads s Google Analytics

2. Nastavení vyhledávání na webu v Google Analytics


Jednoduchá a velmi užitečná funkce pro e-shopaře, která vám může pomoci začít využívat Google Analytics je Sledování vyhledávání na webu. Přehled vyhledávacích dotazů, které naleznete v levé záložce Chování je velmi užitečná funkce, které vám dokáže napovědět třeba při výběru klíčových slov v Google Ads. Pokud máte např. nevhodně vytvořené kategorie, funkce Sledování vyhledávání na webu vám může pomoci odhalit, které produkty zákazníci dlouze hledají.

Nastavit vyhledávání na webu

3. Jak rozlišit kampaně, aneb důsledné používání UTM parametrů


Pro přesné analyzování (nejen) reklamních kampaní je nutné rozlišovat zdroje návštěvnosti. Ačkoli Google Analytics dovede rozpoznat např. návštěvu z Facebooku, nebo jiné webové stránky jako tzv. referal odkazy, nedokáže rozpoznat placené a neplacené návštěvy. Ty dokáže rozlišit pouze, pokud jsou mu v parametru URL adresy na váš eshop nějakým způsobem předány. Právě UTM parametr dokáže do Google Analytics poslat informaci o přesném zdroji návštěvy, nebo dokonce reklamní kampani, ze které proklik do vašeho eshopu přichází.

Příklad užitečného UTM parametru


Pokud vložíte běžný post na Facebook, který povede na akční nabídku na vašem e-shopu, je dobré mít poté v Google Analytics možnost rozlišit, zda-li přišel návštěvník z Facebooku na základě placené inzerce, nebo právě z organického příspěvku.

S tím vám pomohou právě UTM parametry, které označují určité URL adresy. Zapisují se za danou URL adresu a jsou od ní odděleny znaménkem otazníku „?“. Jednotlivé parametry se pak od sebe oddělují znaménkem „&“. Výsledná URL adresa, na kterou směřuje odkaz z Vaší Facebook stránky pak může vypadat třeba takto:

https://www.mujeshop.cz/?**utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=vanocni_akce_2019**



Díky tomuto UTM parametru budete schopni následně zjistit, že daný návštěvník se dostal na váš e-shop na konkrétní nabídku z Facebooku a vašeho vánočního postu na akční nabídku s názvem „vanocni_akce_2019“. Pokud byste UTM parametr nevyplnili, věděli byste pouze, že návštěvník přišel z Facebooku, ale bez informace, zda-li z placené inzerce, organického příspěvku, z kterého konkrétně atd. Vyhodnocení vašich aktivit na Facebooku by tak bylo téměř nemožné.

Důležité: Hodnoty do Campaign, Medium a Source pište zásadně bez diakritiky, bez mezer a jen malá písmena. Mezery můžete pohodlně nahradit například znaménkem pomlčky „-“ nebo podtržítka „_“. Abyste nemuseli pokaždé manuálně zadávat zdlouhavý UTM parametr, lze využít tzv. UTM builder, do kterého vkládáte pouze vámi požadované jmenné údaje a nástroj vám celý parametr vygeneruje.

Pokud propojíte Google Analytics s Google Ads, budou se všechny potřebné informace předávat automaticky. V inzertní síti Seznam Sklik můžete UTM parametry aktivovat v menu Nástroje – Automatické tagování.

4. Google Analytics Enhanced Ecommerce a jak jej využít pro lepší výsledky eshopu


Enhanced Ecommerce slouží pro analýzu chování návštěvníků vašeho e-shopu a celkovou optimalizaci e-shopu. Dozvíte se mnoho zajímavých dat, například které produkty se nejvíce zobrazují, které jsou nejvíce přidávány do košíku nebo míru opuštění košíku a dalších částí objednávkového procesu. Díky těmto údajům lze zapracovat na opravě chyb a vylepšení, která mohou váš e-shop učinit úspěšnějším. Vše se dá vyčíst z nových statistik Enhanced Ecommerce.

Více informací o modulu Google Analytics Enhanced Ecommerce v článku Co je Google Analytics Enhanced Ecommerce a jak jej využít pro lepší výsledky eshopu.

5. Propojení Google Analytics s Google Search Console


V Google Analytics sice najdete přehled hledaných výrazů ve vyhledávání přímo na vašem eshopu, ale už tam nenajdete přehled výrazů, které návštěvníci používají v organickém vyhledávání ve vyhledávači Google. Ten pro změnu naleznete v nástroji Google Search Console. Abyste nemuseli pokaždé překlikávat do Search Console a zpět, je možné Google Analytics a Search Console propojit.

Jak propojit s Google Search Console

Aktualizováno dne: 23/08/2024

Pomozte nám zlepšovat seznam dotazů i pro ostatní zákazníky. Pomohla Vám odpověď při řešení Vašeho požadavku?

Podělte se o svůj názor

Zrušit

Děkujeme Vám za Váš názor.