Články o: Obsah

Rotátor obrázků – slider / karusel

Rotátor obrázků, nazývaný také slider obrázků nebo karusel, bývá součástí úvodní strany snad každého e-shopu. Rotátor vám nabízí velkou vizuálně atraktivní plochu na úvodní straně, ale také na stránkách kategorií. Pomocí rotátoru se zákazník může ihned prokliknout na samostatnou stránku s konkrétní nabídkou. Pomocí obrázkového slideru můžete podpořit prodejní akci, vyzdvihnout přednosti produktu, upozornit na novinku apod. Populární jsou nejen statické, ale také animované bannery ve formátu gif. V tomto návodu vám ukážeme, jak vytvořit banner na úvodní stranu vašeho e-shopu, bannery pro jednotlivé kategorie a poradíme také, **jak snadno vytvořit i profesionální animovaný gif **banner.


Rotátor na úvodní straně


Rotátor na úvodní straně e-shopu je vhodné využívat ke srozumitelnému vizuálnímu sdělení zaměření e-shopu. Jakmile se načte úvodní strana e-shopu s rotátorem, zákazník by měl být schopen se okamžitě zorientovat, zda-li je na e-shopu se zbožím, službou, či nabídkou, kterou hledá, a pokračovat dál. Pokud se zabýváte prodejem zahradní techniky, v rotátoru zobrazte např. sekačku, křovinořez a ruční nářadí. Nenechte zkrátka zákazníka na pochybách, že je na správném e-shopu. 🙂


Rotátor na úvodní straně by měl zákazníkům jasně sdělit, jaké je zaměření e-shopu. Zbytečná kreativita, příliš obrázků a textů zde může spíše uškodit. Buďte přímočaří, viz. ukázka šablony New York.


Rotátor v kategoriích


Jakmile zákazník vstoupí do nějaké kategorie, projevuje již zájem o konkrétnější produkt a informace. V sekci kategorií můžete v rotátoru zobrazit podrobnější informace o kategorii produktů, zmínit jejich přednosti apod., nebo zobrazit akční nabídky na konkrétní produkty v dané kategorii a z rotátoru vytvořit proklik na produkt v akci.


Například obchod s notebooky v kategorii Stolní počítače zobrazuje banner upozorňující na stolní počítače All-in-one s výkonnou grafickou kartou, nízkou spotřebou atd.


Doporučení: Provozovatelé malých e-shopů často hledají inspiraci u konkurence a velkých úspěšných e-shopů typu Alza.cz či CZC.CZ. Nemusí to však být vždy ideální řešení. Je třeba si uvědomit, že tyto giganty mají u zákazníků neporovnatelné povědomí o své značce, komunikují napříč všemi kanály od televize, tiskovin, internetu, až po venkovní plochy a tudíž jejich strategie a komunikace se zákazníky probíhá velmi odlišně. Inspiraci proto hledejte spíše u úspěšné konkurence z vašeho segmentu podnikání a především s odpovídající pozicí na trhu.


Zobrazení a velikosti rotátoru


Ačkoli lze v rotátoru použít až deset rotujících obrázků, vyhledávaný specialista na UX design e-shopů Lukáš Dubina doporučuje držet se pravidla méně je více a využít maximálně tři obrázky. Více obrázků zákazníky příliš rozptyluje a při špatné optimalizaci obrázků a přílišné datové velikosti by se prodloužila doba načítání e-shopu. Pamatujte proto, že obrázkový slider má především rychle upoutat pozornost a nasměrovat dál.


Ukázka zobrazení rotátoru přes celou plochu obrazovky na šabloně generace 4.0 Milano s horizontálním menu.


Vertikální menu


Doporučená velikost obrázků určených do rotátoru na šablonách s vertikálním menu je odlišná od obrázků pro horizontální menu.


Například pro šablonu New York je ideální rozměr 910×375 pixelů, tedy velikost banneru, kterou uvidíte v továrním nastavení šablony při založení e-shopu. Dobře posloužit může i poněkud menší banner 910×295 pixelů, který méně vytlačuje zobrazení produktů pod viditelnou spodní část monitoru. Návštěvník e-shopu tak má ihned vizuální kontakt jak s prodejní plochou rotátoru, tak s produkty na úvodní straně, nebo zobrazením hlavních předností e-shopu tzv. USP (unique selling points).


Horizontální menu


Stejně tak doporučená velikost obrázků určených do rotátoru na šablonách s horizontálním menu je odlišná od ostatních šablon. Například pro šablonu Milano je ideální rozměr 1920×500 pixelů. Při této velikosti je již využita celá plocha obrazovky. Hodí se tudíž pro produkty, které si žádají maximální vizuální kontakt a pro které je důležité, aby vynikl především design.


Co se stane, když vložíte obrázky v jiných rozměrech?


I když vložíte obrázky v jiných velikostech, modul rotátoru je samozřejmě zobrazí bez toho, aby obrázek zdeformoval. Je tak možné využít i větší plochu a odlišné rozměry, než na které byl prostor zamýšlen. Pamatujte však na vizuální koncepci šablon, které jsou vyladěné primárně na výše doporučené rozměry.


**Doporučení: **Častou chybou bývá vkládání obrázků do rotátoru s příliš velkým datovým objemem. Tím můžete negativně ovlivnit rychlost načítání vašeho e-shopu! Obecně platí, že čím objemově menší, tím lepší. Snahou by mělo být obrázky maximálně komprimovat, při zachování přijatelné vizuální kvality. Více o tématu, jak správně zpracovávat obrázky pro webovou grafiku a e-shopy.


Nastavení rotátoru


Modul rotátoru je v továrním nastavení v režimu Zapnuto a obsahuje ukázkové obrázky na úvodní straně i v kategorii. Vy jej samozřejmě můžete deaktivovat, měnit rychlost rotace obrázků a jejich pořadí a ke každému obrázku v rotátoru přiřadit odkazující url adresu a zákazníka tak nasměrovat na požadovaný produkt.


Rotátory se nastavují samostatně pro úvodní stranu a jednotlivé kategorie. Rotátor v šablonách starší generace mají také drobné odlišnosti viz. níže Odlišnosti na šablonách starší generace.


Nastavení rotátorů pro úvodní stranu e-shopu i kategorie se provádí v administraci záložka Obsah webu→ Rotátor obrázků


Obrázky a veškeré nastavení rotátoru pro úvodní stranu e-shopu se provádí v sekci (3), viz. obr. níže. Kromě možností měnit rychlost rotace a pořadí obrázků nezapomeňte využít také možnosti vložit link (url adresu) do pole Odkaz. Návštěvníci e-shopů jsou zvyklí na tyto plochy klikat a pokud nikam nevedou, může to působit jako chyba.


POZOR: Po vložení jednoho nového obrázku do rotátoru je vždy nutné obrázek uložit tlačítkem Uložit změny . Pokud byste obrázek pouze vybrali a poté chtěli ihned vložit další, první obrázek se do rotátoru nevloží. Obrázky je tedy nutné vkládat a ukládat po jednom.


Rotátor v kategorii produktů


Obrázky a nastavení rotátorů pro kategorie se provádí rovněž v Obsah webu → Rotátor obrázků nicméně samostatně v sekci (5), která se vám zobrazí po rozkliknutí nabídky Obrázky v rotátoru (6).


**Pokud v rotátoru kategorie není vložen žádný obrázek, nejsou viditelné pole nastavení. **Nejprve musíte vložit alespoň jeden obrázek a uložit. Poté se teprve zobrazí veškeré možnosti nastavení např. jako u rotátoru kategorie Vlčí louka (7).


Pokud v administraci Eshop → Kategorie produktů vytvoříte novou kategorii produktů, automaticky se vytvoří nový rotátor a zobrazí se pod výpisem aktuálních rotátorů v sekci (5). Každá kategorie tak může mít rotátor vlastní!



Rotátor a animované bannery


Vedle klasických statických obrázků v rotátoru jsou oblíbené také animované gif bannery. Animace vám pomohou vytvořit vizuálně působivé rotátory a ještě více tak strhnout pozornost zákazníků třeba na právě probíhající akci. I když nejste zrovna profesionální grafik a nemáte žádné zkušenosti s tvorbou animací, není potřeba si zoufat. S tvorbou profesionálně vyhlížejících gifů, které dříve bývaly doménou pouze zkušených grafiků a animátorů, vám dnes pomohou jednoduché online nástroje jako např. www.bannersnack.com.



Alternativa k využití rotátoru obrázků


Chcete se odlišit od konkurence a mít na vašem e-shopu originální karusel, nebo místo karuselu využít plochu pro vlastní obsah jako např. obchod [Gamigos.cz]()? Naši prověření externí grafici vám pomohou navrhnout obrázky do rotátoru, nebo nakódovat mřížku grafických bannerů (viz. obrázek níže) přesně podle vašich představ.



Kontakt na prověřené grafiky z bohatými zkušenostmi s designem e-shopů najdete zde.


Odlišnosti na šablonách starší generace


Šablony starší generace využívají plochu rotátoru lehce odlišně. Můžete například:


  • určit, zdali se rotátor převine na další obrázek po najetí nebo kliknutí myši na prvek (1) (tečky pod karuselem)


  • zdali zobrazíte vámi zvolené obrázky, nebo boxy produktů (2)


  • kde na stránce se karusel zobrazí (3)


  • které produkty se v karuselu zobrazí (4)



Náš tip: Pokud stále používáte starší generace šablon, doporučujeme zvážit přechod na šablony generace 4.0, které nabízí nejen modernější design, ale také vylepšené technologie, které napomáhají zvyšovat výkon e-shopů! Prohlédněte si naše vlajkové lodě – šablony New York a Milano. Více informací o přechodu na nové šablony naleznete v článku Přechod ze starších šablon na šablonu verze 4.0

Aktualizováno dne: 13/06/2025

Pomozte nám zlepšovat seznam dotazů i pro ostatní zákazníky. Pomohla Vám odpověď při řešení Vašeho požadavku?

Podělte se o svůj názor

Zrušit

Děkujeme Vám za Váš názor.