Články o: Obsah

Tvorba článku

Obsah pro různé sekce se v systému Eshop-rychle tvoří pomocí článků. V administraci e-shopu je pojem článek chápán šířeji, než pouze jako forma textu v běžném významu. Článek je v administraci nástrojem na tvorbu a editaci veškerého textově obrazového obsahu.

Pomocí článků tak můžete vytvořit stránku s obchodními podmínkami, stránku s kontaktními údaji v menu nebo např. klasický blogový článek.

Podrobné členění a popis sekcí, kde lze tvořit články (ve smyslu uživatelského obsahu) naleznete v návodu Kde lze na e-shopu vkládat obsah.

Základní editace


Ať již vytváříte článek pro jakoukoli z obsahových i produktových sekcí, budete využívat textový editor TinyMCE. Pokud nemáte zkušenosti s editací v klasických textových editorech, doporučujeme návod Textový editor TinyMCE, kde naleznete popis každé funkce editoru.



Vytvoření a nastavení článku


Články, pomocí kterých se tvoří obsah e-shopu, lze vytvářet v mnoha sekcích (blog, úvodní strana e-shopu, novinky, patička atd.) Princip vytváření článků je však ve všech sekcích prakticky identický, proto si postup ukážeme na základní sekci pro tvorbu článků v administraci, kterou naleznete v Obsah webu→ Vytvořit článek.

Po vstupu do sekce se otevře okno na vytvoření nového článku. Zde se edituje veškeré nastavení:

Nadpis článku
Pořadí zobrazení (mezi ostatními články zvolené sekce)
Zobrazit článek od – do (pokud chcete na webu nechat trvale, datum nevyplňujte.)
Povolit diskuzi – chcete-li, aby zákazníci mohli článek komentovat nebo odpovídat, aktivujte diskuzi, kterou pak můžete sledovat a spravovat v sekci Obsah webu → Diskuzní příspěvky.
HTML mód nabízí možnost vkládat javascriptové prvky (Google Mapa, Like button, atd.) nebo pokročilejším uživatelům jakékoli další HTML kódy (např. objekty, které mohou grafici dále ostylovat a vytvořit tak zajímavé grafické prvky)



Veškerý textový obsah včetně vkládání obrázků, videí, odkazů se provádí v editoru TinyMCE.

V sekci pokročilé nastavení lze nastavit Title / Description / Vlastní URL, které jsou určeny pro vyhledávače a ovlivňují, jak se daný článek zobrazí ve výsledcích vyhledávání. Pokud je nenastavíte, systém sám tyto popisy generuje. Doporučujeme zde nastavit i Popisek stránky a Profilový obrázek pro Facebook. Více najdete v článku “Hezké sdílení” stránek e-shopu na Facebooku – Open Graph tagy



Umístění článku na e-shopu


V sekci Umístit článek do požadované položky struktury menu lze článek umístit do příslušné struktury e-shopu, kde se následně zobrazí.

Článek můžete vložit do sekce Novinky / Volné články / Úvodní strana, které jsou fixními obsahovými částmi e-shopu, nebo do sekcí O nás / Jak nakupovat / Obchodní podmínky / Fotogalerie / Kontakty, které jsou přednastavenými sekcemi textového menu. Ty můžete v Obsah webu → Struktura webu → Textové menu libovolně měnit. Pokud např. z textového menu odstraníte položku O nás, zmizí tato položka také ze sekce Umístit článek do požadované položky struktury menu.



Pokud chcete vytvořit nový článek pro Blog, Levý sloupec a Patičku, je nutné vstoupit a článek tvořit přímo v těchto sekcích.

Speciální typ článků – volné články


Vedle standardních článků určených na tvorbu veřejného obsahu např. pro blog, textové menu, novinky nabízí systém Eshop-rychle také tzv. volné články. Volné články se využívají pro tvorbu specifického typu obsahu, u kterého není žádoucí, aby byl napřímo veřejně přístupný například prostřednictvím menu či některé jeho podsekce, ale chcete na něj například odkazovat z některé části jiného článku.

Více o využití a nastavení volných článků naleznete v samostatném návodu Volné články.

Řazení článků


Při tvorbě obsahu je nezbytné porozumět také dvěma principům řazení článků a obsahu.

Řazení do samostatných článků – při tvorbě článků pro Blog, Novinky a sekci Volné články se články řadí pod sebe/nad sebe (dle nastavení) standardně do jednotlivých samostatných článků.



Řazení článků do společného obsahu – při vytváření článků pro úvodní stranu e-shopu, levý sloupec a textové menu nedochází k vytvoření oddělených článků, ale pouze k jednomu, který sdružuje obsah do jednoho společného článku. To je užitečné například pro položku menu kontakty, kde se vkládají textové informace, mapa a kontaktní formulář viz. obrázek, nebo když chcete například doprostřed stránky vložit fotogalerii.

Ukázka řazení článků do společného obsahu. Články, které jsou vytvořené a editovatelné samostatně, však tvoří jeden společný obsah.

Bude se vám hodit – užitečné funkce


Abychom vám při tvorbě obsahu usnadnili první krůčky, připravili jsme přehled nejčastěji využívaných funkcí při tvorbě článků. Pamatujte také, že tvorba obsahu pro online svět má svá specifika a technické odlišnosti, se kterými je dobré se hned v úvodu spřátelit.

Formátování článků


Způsob čtení článků v online prostředí je velmi odlišný od čtení klasických tištěných médií. Online text se často jen tzv. skenuje, což znamená, že čtenář rychle prochází nadpisy, odstavce a obrázky. Nezapomínejte proto vaše články více členit do odstavců, používat více nadpisů, citací, doplňovat o obrázky, infografiky apod. Do článku 9 tipů, jak napsat článek, který lidé a vyhledávače milují pro vás specialista na zvyšování výkonu e-shopů Lukáš Dubina shrnul pár užitečných rad.

Vytváření odkazů


Snad žádný online článek se neobejde bez odkazů, ať už na jiné články, či rovnou na produkty ve vašem e-shopu, pokud se jedná např. o recenzi výrobku. Jak vytvořit obrázkový nebo textový odkaz se dozvíte v návodu Textový editor TinyMCE.

Jak vkládat a používat obrázky


Rovněž obrázky jsou téměř vždy nedílnou součástí článků. Jak vkládat obrázky se dozvíte v návodu Textový editor TinyMCE.

Při vkládání obrázků ať už produktových či jen doprovodných, v článcích dochází k častým chybám. V článku Zrychlete svůj eshop – optimalizujte obrázky! jsme pro vás shrnuli doporučení, jak s obrázky pracovat.

Vytváření galerií


Systém Eshop-rychle vám zdarma nabízí také nástroj na vytváření jednoduchých obrázkových galerií. Na helpdesku v sekci obsah naleznete návod na tvorbu galerií.

Pokud používáte větší množství fotografií a videí a potřebujete vytvářet složitější galerie, lze využít externí nástroje.

Vkládání videí


Videa z YouTube jsou, stejně jako obrázky, častým zpestřením obsahu e-shopů. V návodu Vložení videa z YouTube naleznete rady, jak na to.

Kotva v textu


Při psaní rozsáhlejších článků a pro lepší přehlednost a orientaci v textu je velmi užitečná funkce kotva. Na pozici kurzoru se vloží „záložka-kotva“ se zvoleným jménem, na kterou je možné odkazovat a tedy přímo automaticky přeskočit. Více o kotvách naleznete v návodu Textový editor TinyMCE.

Vložení souboru ke stažení


Velmi často je zapotřebí zákazníkům nabídnout např. specifikace produktu v pdf formátu ke stažení, nebo tištěný katalog, obchodní podmínky apod. Nahrávat můžete soubory ke stažení do velikosti 5 MB. Jak vložit soubor ke stažení?

Vkládání zdrojového kódu


Občas je do článku potřeba vložit externí prvek např. přes JavaScript, či HTML. Více o vkládání zdrojového kódu a práci s HTML módem naleznete v návodu na textový editor.

Formuláře


Potřebujete na váš e-shop vložit formulář, aby vás zákazníci mohli snadno kontaktovat? V návodu Vlastní formuláře uvidíte, že je to snadné, včetně vložení ochrany proti spamu tzv. CAPTCHA.

Vkládání map z Mapy.cz a Google Maps


Váš kamenný obchod či provozovna by měly být snadno dohledatelné. Usnadnit cestu k vám můžete pomocí vložení mapy jak z Google maps, tak z Mapy.cz. Pro obě služby naleznete samostatné návody:
Vložení mapy z Mapy.cz
Vložení mapy z Google Maps

Aktualizováno dne: 23/08/2024

Pomozte nám zlepšovat seznam dotazů i pro ostatní zákazníky. Pomohla Vám odpověď při řešení Vašeho požadavku?

Podělte se o svůj názor

Zrušit

Děkujeme Vám za Váš názor.