Články o: Objednávky

Sledování zásilky a práce se sledovacími odkazy

Odkaz pro sledování zásilky


Co je „odkaz pro sledování zásilky“ a k čemu slouží?


Sledovací odkaz umožní zákazníkům jednoduše zjistit, kde se jejich zásilka nachází.

Pomáhá tím:


  • snižovat počet dotazů na zákaznickou podporu (obdrží automaticky e-mail se sledovacím odkazem),
  • zvyšovat transparentnost objednávek,
  • zlepšovat zákaznickou zkušenost.


V systému Eshop-rychle můžete sledovací údaje získat dvěma způsoby:


  1. Automaticky – pokud máte dopravce napojeného přes API.
  2. Manuálně – pokud dopravce není napojen nebo používáte vlastní dopravu.



1. Automatické řešení (API napojení)


Pokud máte dopravce napojeného přes elektronickou komunikaci (API), sledovací údaje se do objednávky doplňují automaticky.


Co znamená API napojení?


API je propojení e-shopu s dopravcem. Díky tomu:


  • se objednávky exportují přímo k dopravci (na základě pokynu v administraci),
  • dopravce vrací zpět sledovací číslo,
  • dopravce vrací také sledovací odkaz,
  • obojí se propíše automaticky přímo do detailu objednávky v administraci.


Podporovaní dopravci (přes API)


  • Zásilkovna
  • PPL
  • DPD
  • One by Allegro
  • dopravci přes službu Zásilky-rychle
  • dopravci přes službu Balíkobot


Jak API u dopravců zapnout?


V administraci dopravce nastavujete v sekci E-shop > Poštovné. Zde doplníte přístupové údaje (API klíče), které získáte od konkrétního dopravce. Podrobně se dočtete, jak kterého dopravce nastavit v návodu Podporované způsoby dopravy.


Co se doplní automaticky?


Po exportu zásilky dopravci se doplní automaticky:


  • Číslo zásilky
  • Odkaz pro sledování zásilky


Tato data se zobrazují přímo v detailu objednávky v sekci „Způsob dopravy“.


Zobrazení polí pro vložení čísla zásilky a odkazu pro sledování zásilky



2. Manuální řešení (ruční vyplnění)


Pokud dopravce není napojený přes API nebo máte vlastní individuální dopravu, doplníte data ručně.


V detailu objednávky vyplníte výše zmíněná pole:


  • Číslo zásilky
  • Odkaz na sledování zásilky


Stačí je vyplnit podle údajů, které obdržíte od dopravce a změny v objednávce uložit.


Ukázkové vyplněné číslo zásilky


Manuálně vložený vzorový odkaz na sledování zásilky


Proměnné #CODE1# – #CODE5#


Kromě automatických proměnných můžete využít i vlastní proměnné #CODE1# až #CODE5#.


Použití:


  1. V detailu objednávky vyplníte v sekci „Speciální údaje do automatických emailů“ vlastní odkaz.
  2. V avízu vložíte odpovídající proměnnou (#CODE1#–#CODE5#).
  3. Systém proměnnou nahradí vloženým odkazem.


Speciální údaje do automatických emailů


Tento způsob je vhodný pro:


  • vlastní dopravce,
  • speciální sledovací odkazy,
  • jiné unikátní informace, které se mají propsat z objednávky do e-mailu zákazníkovi.



Jak zobrazit sledovací údaje v e-mailu (avízu)


Sledovací údaje můžete posílat zákazníkům automaticky, a to při změně stavu objednávky.


Pro tento účel slouží dvě proměnné:


  • #TRACKING_NUMBER# – doplní sledovací číslo
  • #TRACKING_LINK# – doplní kompletní sledovací odkaz


Proměnné vložíte přímo do obsahu e-mailového avíza.


Jak to funguje?


  • Po změně stavu objednávky (např. Odesláno + E-mail) se odešle e-mail zákazníkovi.
  • Vložené proměnné (#TRACKING_NUMBER#, #TRACKING_LINK#, příp. #CODE1#, #CODE2#, #CODE3#, atd. ) se nahradí reálnými daty z objednávky (tedy číslem zásilky nebo odkazem pro sledování zásilky).


Proměnné jsou funkční v textu objednávky pouze tehdy, pokud je obsah avíza (e-mailu) tvořen pomocí responzivního editoru Mosaico. Viz návod Nastavení avíza (e-mailů) a odesílání unikátních informací.



Jak nastavit sledovací odkaz v avízu krok za krokem


  1. V administraci přejděte do:

E-shop > Objednávky > Stavy objednávek a avíza

  1. Vyberte (prokliknete) stav objednávky (např. „Objednávka odeslaná“) a zkontrolujete, že obsah e-mailu je tvořen responzivním editorem Mosaico.
  2. Otevřete editor Mosaico - kliknete na tlačítko "Vytvořit vlastní e-mail" nebo "Editovat e-mail".
  3. Vložíte do obsahu e-mailu (avíza) proměnné:
  • #TRACKING_NUMBER#
  • #TRACKING_LINK#
  1. Text dle potřeby doplňte a uložte.


Spuštění responzivního editoru Mosaico pro tvorbu e-mailů

Vložení proměnných do avíza v editoru Mosaico

Upozornění: Po editaci avíza v editoru Mosaico je potřeba ještě celé nastavení uložit přes tlačítko Uložit změny v administraci.




Zobrazení odkazu jako text nebo tlačítko


V editoru Mosaico lze sledovací odkaz vložit dvěma způsoby.


1) Textová varianta

Vložíte proměnnou přímo do textu jako bylo uvedeno v ukázce výše, např. tedy takto:


Vložení proměnných ve formě textu do avíza v editoru Mosaico

Náhled obsahu e-mailu, který zákazník následně obdrží:


Informace v e-mailu v podobě textu - je viditelný celý odkaz na sledování zásilky



2) Tlačítko - možnost prokliknout odkaz

Protože odkaz na sledování zásilky bývá v avízu často nevzhledný, dlouhý a zákazníci nevědí, jak jej použít, pak je vhodné jim ho zobrazit v podobě tlačítka, které jen prokliknou a zobrazí se jim přímo stránka se sledováním zásilky u dopravce.

  1. Do obsahu avíza napíšete text, ze kterého uděláte tlačítko, označte jej do bloku a klikněte na ikonku řetězu.
  2. Do řádku "Url" našeho tlačítka vložte proměnnou #TRACKING_LINK#. (Nepovinné: na řádku "Target" pokud necháte "None", pak se po kliknutí na tlačítko zobrazí stránka dopravce v aktuálním okně. Pokud však zvolíte volbu "New window", pak se otevře stránka se sledováním zásilky v novém okně prohlížeče.)
  3. Změny potvrďte kliknutím na "Ok", následně změny v avízu uložte v editoru Mosaico, poté ještě v administraci u stavu objednávky přes tlačítko Uložit změny.


Ikona řetězu - vložit / upravit odkaz

Nastavení URL tlačítka

Náhled obsahu e-mailu, který zákazník následně obdrží:


Informace v e-mailu (avízu) zákazníka v podobě odkazu (tlačítka)


Tlačítko vytvořené z bloku editoru Mosaico

V editoru Mosaico je možné použít také přímo vzhled tlačítka z bloků, které nabízí při tvorbě e-mailu na levé straně. Blok s tlačítkem si přidáte do obsahu e-mailu přes tlačítko PŘIDAT nebo přesunem (funkce drag and drop):


Odkaz ke sledování zásilky v podobě tlačítka, které nabízí editor Mosaico


V e-mailu zákazníka se pak tlačítko zobrazuje totožně jako v editoru Mosaico. V editoru mu můžete nastavit v záložce v levém horním rohu STYL - barvu či vlastnosti zobrazení textu (font, velikost), Do nastavení tlačítka se dostanete tak, že ho v těle avíza prokliknete a zobrazí se Vám na levé straně možnosti nastavení:


Úprava stylu tlačítka

Důležité je však vyplnit v záložce OBSAH do řádku "Odkaz" již zmíněnou proměnnou #TRACKING_LINK#, díky které se z objednávky do tlačítka přenese odkaz pro sledování zásilky u dopravce:


Nastavení proměnné u tlačítka z bloků editoru Mosaico



Přehled proměnných, které lze využít pro sledování zásilek:


Název proměnné

Kde se nastavuje

#TRACKING_NUMBER#

Detail objednávky – pole „Číslo zásilky“

#TRACKING_LINK#

Detail objednávky – pole zobrazené po prokliku na „Přidat odkaz na sledování zásilky“

#CODE1# – #CODE5#

Detail objednávky – sekce „Speciální údaje do automatických emailů“


Proměnné nefungují u systémového stavu „Nová objednávka – nezpracováno“, protože v této fázi objednávka ještě nemá žádné sledovací údaje.



Aktualizováno dne: 27/11/2025

Pomozte nám zlepšovat seznam dotazů i pro ostatní zákazníky. Pomohla Vám odpověď při řešení Vašeho požadavku?

Podělte se o svůj názor

Zrušit

Děkujeme Vám za Váš názor.