Doprava zdarma
Doprava zdarma patří k důležitým obchodním nástrojům u většiny e-shopů. Přirozeně totiž stimuluje vůli zákazníků dokončit objednávku. Hledejte proto obchodní taktiky, jak na vašem e-shopu dopravu zdarma nabídnout např. u vybraných produktů nebo u objednávek nad určitou částku apod. Pamatujte, že pokud nenabízíte unikátní produkt, zákazník může na jedno kliknutí jít nakoupit do jiného e-shopu, kde dopravu zdarma získá.
Náš tip: Rádi byste nabídli dopravu zdarma, ale nechcete se připravovat o drahocennou marži? Co třeba do některých produktů, nebo ceny objednávky určité výše, cenu dopravy rozpustit? To bývá často využívaná taktika, která umožní nabídnout dopravu zdarma a současně nesnižovat neúnosně marži.
Kde zákazník dopravu zdarma uvidí?
Odpočet dopravy zdarma aneb jak přimět zákazníka přihodit další zboží do košíku?
Jak odpočet dopravy zdarma funguje?
Dvě možnosti přiřazení dopravy zdarma
Nastavení chování dopravy zdarma
Manuální přiřazení dopravy zdarma pomocí štítku
Automatické přiřazení dopravy zdarma pomocí tzv. limitů
Doprava zdarma dle hodnoty objednávek + odpočet dopravy zdarma
Aktivace lišty odpočtu dopravy zdarma
Modelové nastavení dopravy od 2000 Kč zdarma
Doprava zdarma dle hmotnosti objednávek
Jak se systém chová při kombinaci nastavení cenových i hmotnostních limitů?
Zpoplatnění dopravy v případě kombinace produktů s/bez štítku Doprava zdarma
Nejčastější model nastavení Dopravy zdarma
Na co si dát pozor při nastavení dopravy zdarma
Kde všude se zákazníkům zobrazí informace o dopravě zdarma? Doprava zdarma slouží jako atraktivní pobídka k nákupu, zákazník je proto ve všech fázích nákupu informován o dopravě zdarma, nebo o možnosti získat dopravu zdarma.
Prosté nabídnutí dopravy zdarma není jediná cesta, jak zákazníka přimět přihodit další zboží do objednávky. Systém Eshop-rychle nabízí v rámci funkce doprava zdarma také doplňkovou funkci Odpočet dopravy zdarma. Odpočet dopravy zdarma tvoří v e-shopařské praxi spolu s dopravou zdarma ucelený nástroj, který na jedné straně
pomáhá objednávku dokončit a současně zvýšit její hodnotu.
Poté, co zákazník vloží do košíku zboží, které nenabízí dopravu zdarma, se mu v rekapitulaci objednávky i v košíku zobrazí lišta informující o hodnotě objednávky, která zbývá do získání dopravy zdarma. Pokud zákazník nakoupí např. za 1650 Kč a vy máte nastavenou dopravu zdarma od 2000 Kč, systém jej o tom informuje. Zákazník tak má dobrý důvod nakoupit další produkt alespoň za 350 Kč a zvýšit tak konečnou objednávku.
Náš tip: Užitečnou funkcí, která zákazníkům doporučí vhodný produkt a vám pomůže navýšit objednávku, je rovněž modul související produkty, který se využívá právě v součinnosti s odpočtem dopravy zdarma. Jestliže zákazník vložil produkt do košíku, bývá nakloněn k dalšímu nákupu. Pokud se zobrazí lišta s hodnotou objednávky, která zbývá do získání dopravy zdarma, doporučuje se pomocí modulu související produkty nabídnout další vhodné zboží. Do sekce související zboží u pánské obuvi připojit např. kvalitní krém, nazouvák, či botník, zatímco k vrutům nabídnout třeba sadu kvalitních bitů a pod. Jak nastavit modul související zboží vám pomůže samostatný návod.
Dopravu zdarma můžete nastavit dvěma způsoby:
Manuálně štítkem – individuálním produktům můžete přiřadit štítek Doprava zdarma v nastavení konkrétního detailu produktu. Bližší info k nastavení
Automaticky pomocí tzv. limitů – doprava zdarma bude automaticky systémem přiřazena k objednávkám od určité výše např. od 2000 Kč pomocí tzv. cenových limitů, nebo na základě hmotnosti či kombinace hmotnosti a ceny. Cenové i hmotnostní limity si můžete libovolně vytvářet v nastavení konkrétních dopravců. Bližší info k nastavení
Při úvodním nastavení dopravy zdarma je klíčové porozumět odlišnostem, jak systém přiřazuje a zobrazuje příslušné dopravy zdarma v závislosti na nastavení funkce Chování dopravy zdarma.
Lze nastavit dva možné způsoby chování, z nichž každý má svá specifika a je vhodný pro různé situace (detailní rozdíly a modelové situace jsou popsány níže na obrázku):
Všechny způsoby dopravy zdarma
Vybrané způsoby dopravy zdarma – klíčovým prvkem při nastavování tohoto způsobu je zaškrtávací checkbox Doprava zdarma, který naleznete v nastavení každého individuálního dopravce. Zaškrtnutí/nezaškrtnutí tohoto checkboxu zásadně ovlivňuje, kdy se daný dopravce zobrazí/nezobrazí v nabídce doprav v objednávkovém procesu.
Vstupte do E-shop → Poštovné → Doprava zdarma. Zde můžete nastavit dva typy chování systému.
Častým a velmi jednoduchým způsobem nastavení dopravy zdarma je manuální přiřazení štítku Doprava zdarma u vybraných produktů. Zkrátka sami si určíte, které produkty budete zákazníkům nabízet vždy s dopravou zdarma, bez ohledu na výši objednávky či její hmotnost.
U produktu, kterému požadujete přiřadit štítek Doprava zdarma, vstupte do E-shop → Produkty → Detail produktu a zaškrtněte štítek Doprava zdarma.
Náš tip: Dopravu zdarma lze pro vybrané produkty nastavit i hromadně. Vstupte do E-shop → Produkty → Přehled produktů, zaškrtněte všechny požadované produkty, otevřete navídku Hromadné úpravy → Upravit a zaškrtněte políčko Doprava zdarma. Nezapomeňte uložit.
Vedle přiřazení dopravy zdarma pomocí manuálního nastavení štítků k vybraným produktům (viz. výše) nabízí systém Eshop-rychle i automatický způsob přiřazení dopravy zdarma a odpočtu dopravy zdarma na základě ceny objednávky, hmotnosti objednávky, nebo kombinace obou parametrů. Systém pomocí vámi nastavených tzv. cenových/hmotnostních limitů dokáže přiřadit dopravu zdarma automaticky k objednávkám např. od 2000 Kč, nad 200 Kg apod.
Pozor: Vždy, když vytváříte novou dopravu zdarma nebo editujete stávající, nezapomeňte připojit také způsob platby u každé dopravy a každého jejího limitu přes tlačítko Nastavení v řádku Připojené způsoby platby zaškrtnutím plateb, které chcete pro konkrétní dopravu/její limit na e-shopu nabízet. Pokud byste u produktů aktivovali Dopravu zdarma, ale nepřiřadili k dopravám alespoň jednu platební metodu, zákazník by nemohl dokončit objednávku!
Doprava zdarma, kterou systém automaticky přiřadí dle výše či hmotnosti objednávky, a zobrazení lišty odpočtu zdarma spolu úzce souvisí. Obě funkce si proto vysvětlíme současně.
Nejprve si ověříme, zda je zobrazení lišty s odpočtem aktivované. Vstupte do E-shop → Poštovné → Doprava zdarma a zaškrtněte checkbox Zobrazovat v košíku odpočet pro dopravu zdarma.
V sekci E-shop → Poštovné → Způsob dopravy → Nastavení požadovaného dopravce je zapotřebí nastavit limity poštovného a jejich ceny, včetně limitu, ve kterém bude poštovné za 0 Kč. V případě pochybností ohledně limitů poštovného si pročtěte následující návody:
Návod na nastavení poštovného na základě ceny
Návod na nastavení poštovného na základě hmotnosti
Návod na nastavení poštovného na základě ceny a hmotnosti
Nastavení limitů můžete provést buď pro cenu objednávky, její hmotnost, či kombinaci obou.
Možná si pokládáte otázku, jak se systém zachová v případě, že nedojde k průsečíku hodnot. Např. máte nastaveny cenové i hmotností limity takto:
A) Cena dopravy 110 Kč – cenový limit 0 – 1 000 Kč + hmotnostní limit 0 – 10 kg
B) Cena dopravy 220 Kč – cenový limit 1001 – 2 000 Kč + hmotnostní limit 10.01 – 20 kg
Jakou cenu systém přiřadí, když bude objednávka např. za 1500 Kč (tzn. volba B), ale pouze 1Kg (tzn. volba A)? Systém nebere vyšší ani nižší hodnotu, je nutné splnit obě podmínky. Systém by ze dvou těchto případů nemohl zákazníkům nabídnou způsob dopravy a tudíž by nebylo možné objednávku dokončit. Museli byste tedy mít ještě třetí způsob dopravy, který by splnil podmínky, např. s nastavením pouze cenového limitu. Při nastavení kombinací cenových a hmotnostních limitů proto pečlivě otestujte průchodnost objednávkového procesu!
Pozor: V případě využití limitu pro hmotnost objednávky nebo současně pro cenu a hmotnost není možné zobrazit info lištu s odpočtem zdarma. Pamatujte také, že pokud využijte funkci hmotnostních limitů, je zapotřebí používat stejné měrné jednotky napříč celým e-shopem, tzn. jestliže u produktů uvádíte váhu v Kg, rovněž hmotnostní limity u poštovného zadávat v Kg.
Zároveň můžete určit, jak se systém bude chovat, pokud zákazník vloží do košíku produkt, který má štítek Doprava zdarma a současně produkt, který dopravu zdarma nenabízí. Vstupte do E-shop → Poštovné → Doprava zdarma a zde můžete zvolit:
ZDARMA – po vložení produktu se štítkem Doprava zdarma a současně i produktů bez dopravy zdarma do košíku nabídne systém dopravu zdarma na celý nákup.
ZPOPLATNĚNO – ...nebo naopak systém nabídne vámi nastavené ceny dopravy, protože objednávka obsahuje alespoň jeden produkt bez štítku Doprava zdarma.
Z výše popsaného návodu vyplývá, že doprava zdarma v režimu Všechny dopravy zdarma je vhodná zejména v případě, kdy mají všichni vaši dopravci podobné ceny a je vám jedno, kterého si zákazník pro dopravu zdarma zvolí.
Častější modelová situace v praxi však bývá, že s alespoň jedním dopravcem se vám podaří vyjednat výhodnější cenové podmínky, než s ostatními dopravci. Tohoto dopravce poté chcete preferovat při zajištění dopravy zdarma. V ideálním případě je samozřejmě vhodnější nabídnout zákazníkům více variant dopravců i při dopravě zdarma, ať mají na výběr, ale málokdy budete chtít dopravu zdarma zřejmě zajišťovat všemi nabízenými dopravci. V této situaci je pak vhodné použít režim nastavaní Vybrané způsoby dopravy zdarma. Tento způsob je náročnější nastavit správně, obzvláště když zákazníci začnou v košíku kombinovat produkty se štítkem Doprava zdarma a bez štítku a k tomu ještě překročí s objednávkou nastavené cenové limity pro dopravu zdarma u různých jiných dopravců, proto jsme pro vás připravili konkrétní ukázku z praxe, jak dává smysl nastavit dopravu zdarma asi nejčastěji.
Pokud zákazník zakoupí produkt, kterému přiřadíte štítek doprava Zdarma, nebo překročí limit na získání dopravy zdarma (např. nad 2000 Kč), je žádoucí, aby se v obou těchto případech v objednávkovém procesu zobrazil příslušný preferovaný dopravce, se kterým je pro vás výhodnější spolupracovat při zasílání balíků zdarma.
Představme si, že se společností PPL máte výhodné cenové podmínky a chcete proto, aby výhradně tento dopravce zajišťoval Dopravu zdarma, zatímco ostatní (v naší ukázce Pošta a Zásilkovna) jsou nabízeny za standardní ceny (50 Kč a 79 Kč).
Z popisu funkce Chování dopravy zdarma vyplývá, že pokud některému dopravci (v naší ukázce PPL) zaškrtneme checkbox Doprava zdarma, bude se tento dopravce zobrazovat pouze v případě, že do košíku zákazník vloží produkt se štítkem Doprava zdarma. V praxi však budete chtít, aby se tato preferovaná doprava zobrazovala i v případě, kdy v košíku není produkt se štítkem, ale bylo dosaženo limitu, od kterého nabízíte dopravu zdarma např. u objednávek nad 2000 Kč.
Je proto nutné nastavit požadovanou dopravu – v ukázce PPL – dvakrát. Jednu verzi pro produkty se štítkem a druhou pro případy překročení ceny objednávky, od které nabízíte dopravu zdarma.
V administraci doprav je proto nutné mít požadovaného dopravce dvakrát (viz PPL na obr.). Dopravy mohou být pojmenovány i zcela identicky.
V nastavení Chování dopravy zdarma zvolte Vybrané způsoby dopravy zdarma.
U dopravce, u kterého chcete, aby byl přiřazen k produktům se štítkem Doprava zdarma, zaškrtněte checkbox Doprava zdarma a zvolte z možností jejího zobrazení (zda chcete mít samotnou dopravu viditelnou vždy, nebo pouze pokud je v košíku splněna podmínka produktu se štítkem Doprava zdarma, popřípadě zda chcete tuto dopravu zobrazovat při splnění podmínek produktu se štítkem, avšak za vámi nastavenou cenu. Bližší vysvětlení jednotlivých možností najdete v nápovědě u každé z nich). Překontrolujte také, zda máte k dopravě přiřazenou platební metodu.
Vytvořte nový způsob dopravy (nebo použijte ze sekce deaktivovaných), který bude identicky pojmenován včetně stejného loga. Nastavte nejprve standardní cenu pro objednávky do výše 2000 Kč, tzn. od 0 Kč-1999 Kč bude doprava stát 49 Kč. Uložte. Nezaškrtávejte checkbox Doprava zdarma. Znovu vstupte do detailu nastavení této dopravy a přes tlačítko Přidat limit nastavte nový požadovaný limit, od kterého chcete nabízet dopravu zdarma např. 2000 Kč – viz ukázka. Tzn. nastavte cenu 0 Kč pro rozmezí od 2000 Kč do 999999 Kč. Uložte.
U ostatních doprav nastavte klasicky vámi požadované ceny (v ukázce Pošta 50 Kč, Zásilkovna 79 Kč). Nenastavujte u nich žádné další limity a nezaškrtávejte checkbox Doprava zdarma!
Pomocí výše popsaného nastavení se bude doprava zobrazovat takto:
Pokud zákazník do košíku nevložil zboží se štítkem Doprava zdarma, ani nepřekročil výši objednávky, od které nabízíte dopravu zdarma, zobrazí se všechny aktivní dopravy za příslušné ceny.
Jestliže zákazník přesáhl nastavený limit, od kterého nabízíte dopravu zdarma, příslušná preferovaná doprava (PPL), u které máte nastaveny cenové limity se zobrazí jako ZDARMA.
Jestliže zákazník vloží do košíku ještě produkt se štítkem Doprava zdarma (nebo pouze produkt se štítkem), zobrazí se opět pouze preferovaná doprava (PPL), která má zaškrtnutý checkbox Doprava zdarma. V tomto případě si povšimněte, že ostatní dopravy zcela zmizely a v nabídce zůstává jen preferovaná doprava.
V případě, že budete chtít nabízet zákazníkovi kromě dopravy zdarma i placenou alternativu, pak si vytvořte způsob dopravy s požadovanou cenou, v jeho nastavení zaškrtněte volbu "Doprava zdarma pro oštítkované produkty" a v možnostech zobrazení pak volbu "Zobrazovat vždy za vámi nastavené ceny":
Mezi nastavením způsobů dopravy, dopravou zdarma, lištou pro odpočet dopravy zdarma a platebními metodami existují důležité vztahy. Je nutné se vyhnout vzájemným kolizím a správně porozumět souvislostem. Na co si dát pozor?
Nepropojení dopravy a plateb – Ke každé dopravě ať již systémové (námi přednastavené), nebo nové vámi vytvořené musí být přiřazen také způsob platby. Jinými slovy. Jestliže nabízíte zákazníkům nějaký druh dopravy (PPL, Pošta, DPD atd.) musí mít zákazník také možnost zásilku nějak uhradit. Pokud k dopravě nebude přiřazena platební metoda, zákazník nebude moct dokončit objednávku. Více se o tématu propojení doprav a plateb v košíku dozvíte v samostatném návodu.
Chybějící nastavení cenových hladin pro odpočet dopravy zdarma – Informační lišta s odpočtem dopravy zdarma se může zobrazit jedině v případě, že alespoň u jednoho způsobu dopravy máte správně nastavené cenové hladiny, ze kterých systém dopočítává odpočet dopravy zdarma. Příklad správného nastavení: cena poštovného pro objednávky dle ceny 0-2999 Kč je nastaveno na 89 Kč a další cenová hladina (druhý limit této dopravy) nastaven na 3000-99 999 Kč za 0 Kč. V takovém případě lišta dopočítává cenu dopravy zdarma do 3000 Kč.
Nemáte nastaven žádný limit pro dopravu – U zvolené aktivní dopravy musí být nastaven nějaký limit podle ceny nebo hmotnosti, jinak se taková doprava, přestože je mezi aktivními, nezobrazí vůbec (toto se často stává při vyškrtnutí checkboxů u limitů ceny a hmotnosti)
Náš tip: Rádi byste nabídli dopravu zdarma, ale nechcete se připravovat o drahocennou marži? Co třeba do některých produktů, nebo ceny objednávky určité výše, cenu dopravy rozpustit? To bývá často využívaná taktika, která umožní nabídnout dopravu zdarma a současně nesnižovat neúnosně marži.
Kde zákazník dopravu zdarma uvidí?
Odpočet dopravy zdarma aneb jak přimět zákazníka přihodit další zboží do košíku?
Jak odpočet dopravy zdarma funguje?
Dvě možnosti přiřazení dopravy zdarma
Nastavení chování dopravy zdarma
Manuální přiřazení dopravy zdarma pomocí štítku
Automatické přiřazení dopravy zdarma pomocí tzv. limitů
Doprava zdarma dle hodnoty objednávek + odpočet dopravy zdarma
Aktivace lišty odpočtu dopravy zdarma
Modelové nastavení dopravy od 2000 Kč zdarma
Doprava zdarma dle hmotnosti objednávek
Jak se systém chová při kombinaci nastavení cenových i hmotnostních limitů?
Zpoplatnění dopravy v případě kombinace produktů s/bez štítku Doprava zdarma
Nejčastější model nastavení Dopravy zdarma
Na co si dát pozor při nastavení dopravy zdarma
Kde zákazník dopravu zdarma uvidí?
Kde všude se zákazníkům zobrazí informace o dopravě zdarma? Doprava zdarma slouží jako atraktivní pobídka k nákupu, zákazník je proto ve všech fázích nákupu informován o dopravě zdarma, nebo o možnosti získat dopravu zdarma.
Odpočet dopravy zdarma aneb jak přimět zákazníka přihodit další zboží do košíku?
Prosté nabídnutí dopravy zdarma není jediná cesta, jak zákazníka přimět přihodit další zboží do objednávky. Systém Eshop-rychle nabízí v rámci funkce doprava zdarma také doplňkovou funkci Odpočet dopravy zdarma. Odpočet dopravy zdarma tvoří v e-shopařské praxi spolu s dopravou zdarma ucelený nástroj, který na jedné straně
pomáhá objednávku dokončit a současně zvýšit její hodnotu.
Jak odpočet dopravy zdarma funguje?
Poté, co zákazník vloží do košíku zboží, které nenabízí dopravu zdarma, se mu v rekapitulaci objednávky i v košíku zobrazí lišta informující o hodnotě objednávky, která zbývá do získání dopravy zdarma. Pokud zákazník nakoupí např. za 1650 Kč a vy máte nastavenou dopravu zdarma od 2000 Kč, systém jej o tom informuje. Zákazník tak má dobrý důvod nakoupit další produkt alespoň za 350 Kč a zvýšit tak konečnou objednávku.
Náš tip: Užitečnou funkcí, která zákazníkům doporučí vhodný produkt a vám pomůže navýšit objednávku, je rovněž modul související produkty, který se využívá právě v součinnosti s odpočtem dopravy zdarma. Jestliže zákazník vložil produkt do košíku, bývá nakloněn k dalšímu nákupu. Pokud se zobrazí lišta s hodnotou objednávky, která zbývá do získání dopravy zdarma, doporučuje se pomocí modulu související produkty nabídnout další vhodné zboží. Do sekce související zboží u pánské obuvi připojit např. kvalitní krém, nazouvák, či botník, zatímco k vrutům nabídnout třeba sadu kvalitních bitů a pod. Jak nastavit modul související zboží vám pomůže samostatný návod.
Dvě možnosti přiřazení dopravy zdarma
Dopravu zdarma můžete nastavit dvěma způsoby:
Manuálně štítkem – individuálním produktům můžete přiřadit štítek Doprava zdarma v nastavení konkrétního detailu produktu. Bližší info k nastavení
Automaticky pomocí tzv. limitů – doprava zdarma bude automaticky systémem přiřazena k objednávkám od určité výše např. od 2000 Kč pomocí tzv. cenových limitů, nebo na základě hmotnosti či kombinace hmotnosti a ceny. Cenové i hmotnostní limity si můžete libovolně vytvářet v nastavení konkrétních dopravců. Bližší info k nastavení
Nastavení chování dopravy zdarma
Při úvodním nastavení dopravy zdarma je klíčové porozumět odlišnostem, jak systém přiřazuje a zobrazuje příslušné dopravy zdarma v závislosti na nastavení funkce Chování dopravy zdarma.
Lze nastavit dva možné způsoby chování, z nichž každý má svá specifika a je vhodný pro různé situace (detailní rozdíly a modelové situace jsou popsány níže na obrázku):
Všechny způsoby dopravy zdarma
Vybrané způsoby dopravy zdarma – klíčovým prvkem při nastavování tohoto způsobu je zaškrtávací checkbox Doprava zdarma, který naleznete v nastavení každého individuálního dopravce. Zaškrtnutí/nezaškrtnutí tohoto checkboxu zásadně ovlivňuje, kdy se daný dopravce zobrazí/nezobrazí v nabídce doprav v objednávkovém procesu.
Kde nastavit chování dopravy zdarma
Vstupte do E-shop → Poštovné → Doprava zdarma. Zde můžete nastavit dva typy chování systému.
Manuální přiřazení dopravy zdarma pomocí štítku
Častým a velmi jednoduchým způsobem nastavení dopravy zdarma je manuální přiřazení štítku Doprava zdarma u vybraných produktů. Zkrátka sami si určíte, které produkty budete zákazníkům nabízet vždy s dopravou zdarma, bez ohledu na výši objednávky či její hmotnost.
U produktu, kterému požadujete přiřadit štítek Doprava zdarma, vstupte do E-shop → Produkty → Detail produktu a zaškrtněte štítek Doprava zdarma.
Náš tip: Dopravu zdarma lze pro vybrané produkty nastavit i hromadně. Vstupte do E-shop → Produkty → Přehled produktů, zaškrtněte všechny požadované produkty, otevřete navídku Hromadné úpravy → Upravit a zaškrtněte políčko Doprava zdarma. Nezapomeňte uložit.
Automatické přiřazení dopravy zdarma pomocí tzv. limitů
Vedle přiřazení dopravy zdarma pomocí manuálního nastavení štítků k vybraným produktům (viz. výše) nabízí systém Eshop-rychle i automatický způsob přiřazení dopravy zdarma a odpočtu dopravy zdarma na základě ceny objednávky, hmotnosti objednávky, nebo kombinace obou parametrů. Systém pomocí vámi nastavených tzv. cenových/hmotnostních limitů dokáže přiřadit dopravu zdarma automaticky k objednávkám např. od 2000 Kč, nad 200 Kg apod.
Pozor: Vždy, když vytváříte novou dopravu zdarma nebo editujete stávající, nezapomeňte připojit také způsob platby u každé dopravy a každého jejího limitu přes tlačítko Nastavení v řádku Připojené způsoby platby zaškrtnutím plateb, které chcete pro konkrétní dopravu/její limit na e-shopu nabízet. Pokud byste u produktů aktivovali Dopravu zdarma, ale nepřiřadili k dopravám alespoň jednu platební metodu, zákazník by nemohl dokončit objednávku!
Doprava zdarma dle hodnoty či hmotnosti objednávek + odpočet dopravy zdarma
Doprava zdarma, kterou systém automaticky přiřadí dle výše či hmotnosti objednávky, a zobrazení lišty odpočtu zdarma spolu úzce souvisí. Obě funkce si proto vysvětlíme současně.
Aktivace lišty odpočtu dopravy zdarma
Nejprve si ověříme, zda je zobrazení lišty s odpočtem aktivované. Vstupte do E-shop → Poštovné → Doprava zdarma a zaškrtněte checkbox Zobrazovat v košíku odpočet pro dopravu zdarma.
Nastavení cenových limitů
V sekci E-shop → Poštovné → Způsob dopravy → Nastavení požadovaného dopravce je zapotřebí nastavit limity poštovného a jejich ceny, včetně limitu, ve kterém bude poštovné za 0 Kč. V případě pochybností ohledně limitů poštovného si pročtěte následující návody:
Návod na nastavení poštovného na základě ceny
Návod na nastavení poštovného na základě hmotnosti
Návod na nastavení poštovného na základě ceny a hmotnosti
Nastavení limitů můžete provést buď pro cenu objednávky, její hmotnost, či kombinaci obou.
Jak se systém chová při kombinaci nastavení cenových i hmotnostních limitů?
Možná si pokládáte otázku, jak se systém zachová v případě, že nedojde k průsečíku hodnot. Např. máte nastaveny cenové i hmotností limity takto:
A) Cena dopravy 110 Kč – cenový limit 0 – 1 000 Kč + hmotnostní limit 0 – 10 kg
B) Cena dopravy 220 Kč – cenový limit 1001 – 2 000 Kč + hmotnostní limit 10.01 – 20 kg
Jakou cenu systém přiřadí, když bude objednávka např. za 1500 Kč (tzn. volba B), ale pouze 1Kg (tzn. volba A)? Systém nebere vyšší ani nižší hodnotu, je nutné splnit obě podmínky. Systém by ze dvou těchto případů nemohl zákazníkům nabídnou způsob dopravy a tudíž by nebylo možné objednávku dokončit. Museli byste tedy mít ještě třetí způsob dopravy, který by splnil podmínky, např. s nastavením pouze cenového limitu. Při nastavení kombinací cenových a hmotnostních limitů proto pečlivě otestujte průchodnost objednávkového procesu!
Pozor: V případě využití limitu pro hmotnost objednávky nebo současně pro cenu a hmotnost není možné zobrazit info lištu s odpočtem zdarma. Pamatujte také, že pokud využijte funkci hmotnostních limitů, je zapotřebí používat stejné měrné jednotky napříč celým e-shopem, tzn. jestliže u produktů uvádíte váhu v Kg, rovněž hmotnostní limity u poštovného zadávat v Kg.
Zpoplatnění dopravy v případě kombinace produktů s/bez štítku Doprava zdarma
Zároveň můžete určit, jak se systém bude chovat, pokud zákazník vloží do košíku produkt, který má štítek Doprava zdarma a současně produkt, který dopravu zdarma nenabízí. Vstupte do E-shop → Poštovné → Doprava zdarma a zde můžete zvolit:
ZDARMA – po vložení produktu se štítkem Doprava zdarma a současně i produktů bez dopravy zdarma do košíku nabídne systém dopravu zdarma na celý nákup.
ZPOPLATNĚNO – ...nebo naopak systém nabídne vámi nastavené ceny dopravy, protože objednávka obsahuje alespoň jeden produkt bez štítku Doprava zdarma.
Nejčastější model nastavení Dopravy zdarma
Z výše popsaného návodu vyplývá, že doprava zdarma v režimu Všechny dopravy zdarma je vhodná zejména v případě, kdy mají všichni vaši dopravci podobné ceny a je vám jedno, kterého si zákazník pro dopravu zdarma zvolí.
Častější modelová situace v praxi však bývá, že s alespoň jedním dopravcem se vám podaří vyjednat výhodnější cenové podmínky, než s ostatními dopravci. Tohoto dopravce poté chcete preferovat při zajištění dopravy zdarma. V ideálním případě je samozřejmě vhodnější nabídnout zákazníkům více variant dopravců i při dopravě zdarma, ať mají na výběr, ale málokdy budete chtít dopravu zdarma zřejmě zajišťovat všemi nabízenými dopravci. V této situaci je pak vhodné použít režim nastavaní Vybrané způsoby dopravy zdarma. Tento způsob je náročnější nastavit správně, obzvláště když zákazníci začnou v košíku kombinovat produkty se štítkem Doprava zdarma a bez štítku a k tomu ještě překročí s objednávkou nastavené cenové limity pro dopravu zdarma u různých jiných dopravců, proto jsme pro vás připravili konkrétní ukázku z praxe, jak dává smysl nastavit dopravu zdarma asi nejčastěji.
Modelová situace
Pokud zákazník zakoupí produkt, kterému přiřadíte štítek doprava Zdarma, nebo překročí limit na získání dopravy zdarma (např. nad 2000 Kč), je žádoucí, aby se v obou těchto případech v objednávkovém procesu zobrazil příslušný preferovaný dopravce, se kterým je pro vás výhodnější spolupracovat při zasílání balíků zdarma.
Představme si, že se společností PPL máte výhodné cenové podmínky a chcete proto, aby výhradně tento dopravce zajišťoval Dopravu zdarma, zatímco ostatní (v naší ukázce Pošta a Zásilkovna) jsou nabízeny za standardní ceny (50 Kč a 79 Kč).
Nastavení preferované dopravy zdarma
Z popisu funkce Chování dopravy zdarma vyplývá, že pokud některému dopravci (v naší ukázce PPL) zaškrtneme checkbox Doprava zdarma, bude se tento dopravce zobrazovat pouze v případě, že do košíku zákazník vloží produkt se štítkem Doprava zdarma. V praxi však budete chtít, aby se tato preferovaná doprava zobrazovala i v případě, kdy v košíku není produkt se štítkem, ale bylo dosaženo limitu, od kterého nabízíte dopravu zdarma např. u objednávek nad 2000 Kč.
Je proto nutné nastavit požadovanou dopravu – v ukázce PPL – dvakrát. Jednu verzi pro produkty se štítkem a druhou pro případy překročení ceny objednávky, od které nabízíte dopravu zdarma.
V administraci doprav je proto nutné mít požadovaného dopravce dvakrát (viz PPL na obr.). Dopravy mohou být pojmenovány i zcela identicky.
V nastavení Chování dopravy zdarma zvolte Vybrané způsoby dopravy zdarma.
U dopravce, u kterého chcete, aby byl přiřazen k produktům se štítkem Doprava zdarma, zaškrtněte checkbox Doprava zdarma a zvolte z možností jejího zobrazení (zda chcete mít samotnou dopravu viditelnou vždy, nebo pouze pokud je v košíku splněna podmínka produktu se štítkem Doprava zdarma, popřípadě zda chcete tuto dopravu zobrazovat při splnění podmínek produktu se štítkem, avšak za vámi nastavenou cenu. Bližší vysvětlení jednotlivých možností najdete v nápovědě u každé z nich). Překontrolujte také, zda máte k dopravě přiřazenou platební metodu.
Vytvořte nový způsob dopravy (nebo použijte ze sekce deaktivovaných), který bude identicky pojmenován včetně stejného loga. Nastavte nejprve standardní cenu pro objednávky do výše 2000 Kč, tzn. od 0 Kč-1999 Kč bude doprava stát 49 Kč. Uložte. Nezaškrtávejte checkbox Doprava zdarma. Znovu vstupte do detailu nastavení této dopravy a přes tlačítko Přidat limit nastavte nový požadovaný limit, od kterého chcete nabízet dopravu zdarma např. 2000 Kč – viz ukázka. Tzn. nastavte cenu 0 Kč pro rozmezí od 2000 Kč do 999999 Kč. Uložte.
U ostatních doprav nastavte klasicky vámi požadované ceny (v ukázce Pošta 50 Kč, Zásilkovna 79 Kč). Nenastavujte u nich žádné další limity a nezaškrtávejte checkbox Doprava zdarma!
Ukázka zobrazení dopravy zdarma v modelové situaci
Pomocí výše popsaného nastavení se bude doprava zobrazovat takto:
Pokud zákazník do košíku nevložil zboží se štítkem Doprava zdarma, ani nepřekročil výši objednávky, od které nabízíte dopravu zdarma, zobrazí se všechny aktivní dopravy za příslušné ceny.
Jestliže zákazník přesáhl nastavený limit, od kterého nabízíte dopravu zdarma, příslušná preferovaná doprava (PPL), u které máte nastaveny cenové limity se zobrazí jako ZDARMA.
Jestliže zákazník vloží do košíku ještě produkt se štítkem Doprava zdarma (nebo pouze produkt se štítkem), zobrazí se opět pouze preferovaná doprava (PPL), která má zaškrtnutý checkbox Doprava zdarma. V tomto případě si povšimněte, že ostatní dopravy zcela zmizely a v nabídce zůstává jen preferovaná doprava.
V případě, že budete chtít nabízet zákazníkovi kromě dopravy zdarma i placenou alternativu, pak si vytvořte způsob dopravy s požadovanou cenou, v jeho nastavení zaškrtněte volbu "Doprava zdarma pro oštítkované produkty" a v možnostech zobrazení pak volbu "Zobrazovat vždy za vámi nastavené ceny":
Na co si dát dále pozor při nastavení dopravy zdarma
Mezi nastavením způsobů dopravy, dopravou zdarma, lištou pro odpočet dopravy zdarma a platebními metodami existují důležité vztahy. Je nutné se vyhnout vzájemným kolizím a správně porozumět souvislostem. Na co si dát pozor?
Nepropojení dopravy a plateb – Ke každé dopravě ať již systémové (námi přednastavené), nebo nové vámi vytvořené musí být přiřazen také způsob platby. Jinými slovy. Jestliže nabízíte zákazníkům nějaký druh dopravy (PPL, Pošta, DPD atd.) musí mít zákazník také možnost zásilku nějak uhradit. Pokud k dopravě nebude přiřazena platební metoda, zákazník nebude moct dokončit objednávku. Více se o tématu propojení doprav a plateb v košíku dozvíte v samostatném návodu.
Chybějící nastavení cenových hladin pro odpočet dopravy zdarma – Informační lišta s odpočtem dopravy zdarma se může zobrazit jedině v případě, že alespoň u jednoho způsobu dopravy máte správně nastavené cenové hladiny, ze kterých systém dopočítává odpočet dopravy zdarma. Příklad správného nastavení: cena poštovného pro objednávky dle ceny 0-2999 Kč je nastaveno na 89 Kč a další cenová hladina (druhý limit této dopravy) nastaven na 3000-99 999 Kč za 0 Kč. V takovém případě lišta dopočítává cenu dopravy zdarma do 3000 Kč.
Nemáte nastaven žádný limit pro dopravu – U zvolené aktivní dopravy musí být nastaven nějaký limit podle ceny nebo hmotnosti, jinak se taková doprava, přestože je mezi aktivními, nezobrazí vůbec (toto se často stává při vyškrtnutí checkboxů u limitů ceny a hmotnosti)
Aktualizováno dne: 24/07/2024
Pomozte nám zlepšovat seznam dotazů i pro ostatní zákazníky. Pomohla Vám odpověď při řešení Vašeho požadavku?
Děkujeme Vám za Váš názor.