Vytváření a editace produktů
Správné zadání a nastavení produktů je naprostým základem každého e-shopu. Ať už máte pár položek, nebo rozsáhlý sortiment, zadání produktů do systému je krok, bez kterého e-shopaření zkrátka nepůjde. V tomto návodu vás provedeme základním přidáním nového produktu a ukážeme, jak produkty dále upravovat.
Nechce se vám číst? Videonávod na tvorbu produktů naleznete zde:
Pokud chcete nabídku vámi vytvářených produktů rovnou rozdělovat do kategorií, doporučujeme nejprve vytvořit strukturu kategorií, do které se produkty budou už při jejich tvorbě pohodlně přiřazovat. Podívejte se do podrobného návodu na tvorbu kategorií.
Produkty je možné přidávat a upravovat jednotlivě, nebo je můžete importovat hromadně pomocí CSV nebo XML souboru. Tento návod se zaměřuje na ruční přidání produktu přímo v administraci.
Kde najdete seznam produktů a jak přidat nový
Přehled všech produktů najdete menu E-shop → Produkty → Přehled produktů.
Na této stránce najdete všechny aktuálně zadané produkty ve svém e-shopu (původní, ukázkové produkty můžete hned na začátku smazat). Produkty lze snadno filtrovat, vyhledávat, řadit podle názvu či čísla nebo hromadně upravovat (o hromadných úpravách se dozvíte více níže v tomto návodu.)
Pokud chcete vytvořit nový produkt, klikněte vpravo nahoře na tlačítko Přidat nový produkt.
Základní informace o produktu
Hned v první části okna zadejte název produktu, popřípadě druhý název produktu. Oba tyto názvy se budou zobrazovat na e-shopu veřejně.
Dále zde můžete zadat číslo produktu, které se také zobrazuje veřejně a využijete jej při vyhledávání produktu nebo připojování podobných či připojených produktů. Číslo produktu se může skládat z číslic i písmen.
Cena udává konečnou cenu, za kterou zákazník na e-shopu produkt nakoupí.
Cena před slevou pak udává, jaká byla původní cena produktu, pokud je nyní ve slevě. Z rozdílu těchto cen se případně vypočítává sleva, která se může zobrazovat u produktu i na slevovém štítku.
Základní cena slouží pro pozdější přepočítání ceny dle nastaveného kurzu v sekci E-shop → Nastavení e-shopu → Nastavení cen / DPH → Kurz přepočtu základní ceny (může se hodit, pokud zboží nakupujete v cizí měně a chcete přepočítávat vaše ceny podle aktuálního kurzu).
Nákupní cena je pak vaše nákupní cena od dodavatele. Používá se pro výpočet marží a zisků.
Cena před slevou pak udává, jaká byla původní cena produktu, pokud je nyní ve slevě. Z rozdílu těchto cen se případně vypočítává sleva, která se může zobrazovat u produktu i na slevovém štítku.
Základní cena slouží pro pozdější přepočítání ceny dle nastaveného kurzu v sekci E-shop → Nastavení e-shopu → Nastavení cen / DPH → Kurz přepočtu základní ceny (může se hodit, pokud zboží nakupujete v cizí měně a chcete přepočítávat vaše ceny podle aktuálního kurzu).
Nákupní cena je pak vaše nákupní cena od dodavatele. Používá se pro výpočet marží a zisků.
Obrázky produktu
Detailní a náhledový obrázek produktu: zde můžete nahrát hlavní obrázek, který se bude zobrazovat na e-shopu. V případě, že Detailní obrázek a Náhledový obrázek nepotřebujete mít rozdílné, systém náhledový vygeneruje sám z detailního a nemusíte jej tak zbytečně nahrávat zvlášť.
Snažte se, aby obrázky měly co nejmenší datovou velikost. Na e-shopu pravděpodobně budete mít mnoho produktů a jejich obrázků, a čím větší obrázek, tím pomalejší načítání e-shopu. To představuje problém jak u zákazníků, tak u vyhledávačů. I proto zde doporučujeme využít volbu Optimalizovat velikost obrázku, kdy systém při nahrání obrázku automaticky zmenší jeho velikost při zachování kvality a převede jej do moderního formátu webp.
Obecně pro práci s obrázky na e-shopu se podívejte na náš podrobný návod jak na optimalizaci obrázků a zrychlení e-shopu.
Detailní nastavení produktu
Pokud využíváte variantu skladu 4 nebo 5, které počítají s konkrétními skladovými zásobami, v další části zadejte počet kusů produktu, který máte momentálně skladem (pokud má produkt varianty, například velikosti, barvy a podobně), je na hlavní kartě produktu uveden součet kusů jeho variant a nelze zde měnit – lze upravovat pouze množství u jednotlivých variant), případně i minimální počet kusů, který je možné objednat.
Objednání jen v násobcích zajistí, že zákazník bude moci objednat například jen v násobcích 6 kusů (časté třeba u lahví vína, kdy chcete uvádět cenu za lahev, ale prodat chcete celou bednu).
Manuální dostupnost: U všech produktů můžete používat buď automatickou, nebo manuální dostupnost. Přečtěte si více o problematice dostupnosti produktů v podrobných návodech:
U produktu můžete použít sazbu DPH a vybrat z těch sazeb, které jste si nastavili v sekci Eshop → Nastavení eshopu → Cena/DPH.
Příplatek k poštovnému: Příplatek, který se v košíku přičítá ke každému jednomu kusu daného produktu. Lze využít k libovolným účelům, jedním z nich je například recyklační poplatek. Příplatky a jejich konkrétní výši můžete definovat v sekci E-shop → Poštovné → Příplatky a u produktů pak z těchto vytvořených příplatků volit.
EAN kód, Číslo výrobce MPN a ID dodavatele mluví za sebe. Vyplňte dle potřeby.
Skladová pozice vám umožní zadat k produktu označení, na jaké pozici ve vašem skladu se produkt nachází, což se hodí jak při naskladňování a inventurách, tak při vychystávání objednávek. Můžete zde libovolně kombinovat čísla i písmena.
Prodejní jednotka / Balení: Umožňuje nastavit, v jaké jednotce a balení zboží prodáváte. Toto je zejména důležité pro správné nastavení měrných cen, které od 1. 1. 2025 vyžaduje legislativa i u baleného nepotravinářského zboží. Jak s jednotkami a měrnou cenou pracovat a zda se vás legislativa týká, najdete v návodu na měrné jednotky.
Hmotnost udává hmotnost produktu. Pokud budete u produktů využívat hmotnost v gramech, je nutné použít gramy u všech dalších produktů. Jinými slovy systém jednotka v podstatě nezajímá, bere v potaz jen zadaná čísla. Hmotnost produktu je využitelná především při vypočítání poštovného, které můžete stupňovat právě dle hmotnosti, a také při vypočítání hmotnosti zásilek, které vyžadují dopravci.
Nejprodávanější, Zboží v akci, Novinka, Zobrazit na úvodní straně, Bazarové zboží: Tyto volby přiřazují k produktům systémové štítky a rozřazují je do záložek na úvodní straně, případně rozhodují o zobrazení produktu na úvodní straně e-shopu.
Původ zboží: Zde můžete definovat dodavatele, výrobce a dovozce (a interní označení výrobku) dle evropského nařízení GPSR, které od prosince 2024 ukládá povinnost uvádět na e-shopu subjekt odpovědný za bezpečnost výrobku. Subjekty si můžete vydefinovat v sekci E-shop → Číselníky → Výrobci a dodavatelé, a zde je z roletky volit. Ikonou oka pak určete, zda subjekty budou viditelné na e-shopu. Více o celé problematice najdete v samostatném návodu Evidence výrobců, dodavatelů a dovozců (nejen pro GPSR).
Další oddíl nastavení obsahuje:
- Povolit diskuzi: Pokud není povolena diskuze globálně u všech produktů v sekci Nastavení → Nastavení webu → Nastavení zobrazení → Povolit diskuzi u všech produktů, můžete ji zde povolit jen u konkrétního produktu.
- Zakázat možnost koupit: Neumožní daný produkt na e-shopu zakoupit.
- Nezobrazovat v eshopu: Produkt nebude na e-shopu zobrazený, hodí se například pro sezónní zboží, které nechcete z e-shopu mazat, ale ponechat na zobrazení později.
- Neuplatňovat slevový kupón: Na tento produkt nebude možné uplatnit slevový kupón.
- Doprava zdarma: Pokud bude tento produkt v košíku, získá zákazník na objednávku dopravu zdarma. Produkt také získá štítek “Doprava zdarma”. Doprava zdarma jako taková je složitější problematika, prohlédněte si podrobný návod.
- Nezobrazovat hlídacího psa: Pokud máte aktivní funkci Hlídací pes, který umožňuje zákazníkům aktivovat si upozornění na změny skladu či cen produktu, toto políčko hlídacího psa u daného produktu zakáže. V případě zájmu o funkci si přečtěte podrobný návod na hlídacího psa.
- Neuplatňovat slevu registrovaného: Pokud má registrovaný uživatel přiřazenou svou individuální pevnou slevu, na tento produkt nebude uplatněna.
Popis produktu
Zde najdete dvě pole, prvním z nich je editor pro krátký popis produktu (perex), jehož aktivaci můžeme provést v sekci E-shop → Nastavení e-shopu → Zobrazení produktů, a který se zobrazuje ve výpisu produktů na veřejné části e-shopu. Jeho výchozí kapacita je maximálně 300 znaků. Z estetických důvodů doporučujeme dodržovat +/- stejnou délku perexu u všech produktů.
Pokud chcete zobrazovat méně znaků v případě, že perex je aktivní, avšak u některých produktů není vyplněný a čerpá se tak z detailního popisu produktu, nastavte si maximální délku perexu taktéž v sekci E-shop → Nastavení e-shopu → Zobrazení produktu. Více o perexu si můžete přečíst na našem blogu.
Následuje textový editor pro kompletní specifikaci produktu, která se bude zobrazovat v detailu produktu.
Parametry
Parametry produktu se zobrazují v přehledné tabulce na různých místech v detailu produktu a měly by obsahovat základní informace, dle kterých zákazník může na e-shopu případně i filtrovat a vyhledávat.
K tvorbě a práci s parametry jsme připravili podrobný návod. Následně pro aktivaci filtrování podle parametrů doporučujeme následovat návod “Filtrování produktů podle parametrů – šablony 4.0”.
Cenové hladiny
Záložka Cenové hladiny umožňuje přidávat a definovat různé cenové hladiny pro různé typy zákazníků. Každému registrovanému uživateli můžete následně v každé kategorii produktů přiřadit jinou cenovou hladinu. Příkladem může být například oddělení maloobchodního a velkoobchodního prodeje a podobně. Nastudujte si více o cenových hladinách v samostatném návodu.
Energetický štítek
o záložce máte možnost k produktům nahrát jeho energetické štítky a informační list výrobku, které jsou z hlediska legislativy povinné při prodeji elektrozařízení. Přečtěte si více o této problematice na našem blogu.
Nastavení dopravy
Zde můžete ke konkrétnímu produktu přiřadit individuální dopravu. Lze využít například pro nadrozměrné nebo jinak specifické zboží. Když zákazník přidá do košíku produkt, který má individuálně přiřazenou konkrétní dopravu, tak při výběru dopravy v košíku bude možné zvolit pouze tuto dopravu pro celou objednávku.
Pozor: pokud se bude v košíku nacházet více produktů, které mají individuálně přiřazené rozdílné způsoby dopravy, nemusí se zákazníkovi zobrazit žádná možnost dopravy!
Časově omezená sleva
Za pomoci časově omezené slevy můžete nastavit procentuální či fixní slevu na daný produkt na určité časové období. Aniž byste museli cokoliv hlídat, systém sám slevu aktivuje i deaktivuje ve vámi zadaný den a čas. Můžete také určit, zda bude sleva platná pro všechny cenové hladiny, zda půjde i po dobu slevy použít na produkt slevový kupon, nebo zda bude možné slevu kombinovat se slevami, které mají nastavené registrovaní zákazníci. Nakonec stačí zvolit, odkdy dokdy bude sleva aktivní a zda chcete odpočet slevy zobrazovat na e-shopu.
Kategorie
Jedna z důležitých věcí je správné zařazení produktu do kategorie, případně více kategorií. I proto je dobré mít předem vytvořenou strukturu kategorií a produkty již při jejich tvorbě do nich rovnou zařazovat. Jednoduše zvolte, v jakých kategoriích a podkategoriích má být produkt zobrazen.
Většinou bývá dobré při zařazení produktu do podkategorie jej zařadit i do všech nadřazených kategorií, aby tyto nebyly na e-shopu prázdné. Tedy například (viz obrázek výše) pokud budeme chtít pánské sportovní analogové hodinky zařadit do kategorie Analogové, zařadíme je i do Sportovní hodinky a Pánské hodinky.
Využíváte nebo budete využívat zbožové srovnávače?
Pak vás bude zajímat i Upřednostňovaná kategorie. Je možné zvolit pouze jednu upřednostňovanou kategorii. Ta značí, že z ní se bude čerpat její nastavení pro zbožové srovnávače. Aby se totiž zboží zobrazovalo na zbožových srovnávačích (například na Heureka.cz nebo Zboží.cz apod.) ve správných kategoriích, je nutné do tzv. feedu vyplňovat správný, relevantní název kategorie tak, jak je uveden na srovnávači. Název můžete pro každou kategorii nastavit v jejím detailu. Pro náš příklad se sportovními hodinkami zvolíme jako upřednostňovanou kategorii “Sportovní hodinky” a její nastavení v sekci E-shop → Kategorie produktů bude pro srovnávače vypadat následovně:
Všimněte si, že náš název kategorie na e-shopu je Sportovní hodinky, ale na každém srovnávači je název odlišný. Nastavení upřednostňované kategorie je tu právě proto, aby se do feedu pro každý zbožový srovnávač generoval jejich požadovaný název kategorie nehledě na to, jaký název máme uvedený na e-shopu.
Pokročilé nastavení
Záložka pokročilé nastavení vám umožní definovat Title a Description pro vyhledávací roboty a pro Facebook také Profilový obrázek. Také zde můžete nastavit vlastní URL adresu stránky.
Pokud nebude pokročilé nastavení vyplněno, bude bráno automaticky ze systému (tedy Title bude v tomto případě název produktu, Description se bude brát z popisu a profilový obrázek pro Facebook bude čerpán z hlavního obrázku produktu). Pokročilé nastavení doporučujeme vyplňovat, pokud se chcete více věnovat SEO a máte s ním zkušenost, případně je vám k ruce SEO specialista.
Připojené obrázky a Připojené video
V těchto dvou záložkách můžete k produktům nahrát 6 dalších obrázků, případně připojit neomezený počet videí nahraných ve službách YouTube či Vimeo. Obrázky i video se budou zobrazovat v galerii v detailu produktu.
Připojené produkty
Pomocí připojených produktů můžete zákazníkům na e-shopu nabízet další, například související zboží. Například k notebooku můžete nabízet brašnu, k mobilním telefonům ochranná skla a podobně.
Připojené produkty můžete přidávat vepsáním jejich čísla nebo kliknutím na ikonu +, která otevře nabídku všech vašich produktů na e-shopu.
Pomocí ikonky špendlíku můžete produkty propojit vzájemně, tedy například v detailu mobilního telefonu se bude zobrazovat připojené ochranné sklo a u ochranného skla zase mobilní telefon.
Připojené produkty se zobrazují na konci detailu produktu, zároveň ale také po přidání produktu do košíku, viz obrázek:
Podobné produkty
Podobné produkty oproti připojeným produktům nabízejí alternativy k produktu. Přidávají se opět pomocí čísla produktu nebo výběrem přes tlačítko + a zobrazují se v detailu produktu přímo pod hlavními informacemi:
Ke stažení
Zde můžete k produktu připojit 2 soubory ke stažení. Může se jednat například o produktové listy, manuály a podobně. V případě potřeby lze také přidávat soubory formou odkazu na ně v popisu produktu.
Feedy
Udává globální nastavení produktu pro produktové feedy, které následně využijete při exportu zboží na zbožové srovnávače.
Lze zde určit, že daný produkt nechcete zobrazovat ve feedu (tzn. nebude se exportovat na srovnávače), a také zde vyplnit název produktu, rozšířený název produktu, popis produktu a obrázek. Stejně jako u Pokročilého nastavení, i zde platí, že pokud nebude vyplněno, tyto informace se budou čerpat z informací vyplněných u produktu pro e-shop. Můžete zde také přidat dárek k produktu, který se bude na srovnávačích zobrazovat, nebo produkt označit jako erotické zboží.
Pokud chcete takové informace vyplnit pro každý srovnávač odlišně a mít tak nad jejich prezentací naprostou kontrolu, umožní vám to balíček Pokročilé zbožové srovnávače.
Hromadné úpravy produktů
Vaše produkty můžete přímo v administraci upravovat také hromadně, a to přímo v jejich přehledu. Pro výběr specifických produktů lze použít filtraci.
Označte produkty, u kterých chcete provést změny, nebo označte všechny na stránce (pozor, hromadné úpravy fungují korektně jen u omezeného počtu produktů naráz, doporučujeme ponechat stránkování na 100 produktech).
Kliknutím na tlačítko Hromadné akce se otevře nabídka s možnostmi pro hromadné úpravy. Po kliknutí na Upravit se vám zobrazí veškeré možnosti úprav, které lze v hromadném režimu provádět.
Ceny
Sekce umožňuje přehledný náhled a úpravu cen.
Hromadné přecenění
V této sekci výběrem požadovaných produktů a tlačítkem hromadných úprav dosáhneme přecenění produktů o určitou částku či procenta.
Záloha produktů
V sekci Záloha lze jedním kliknutím vytvořit zálohu produktů, pokud by došlo neodborným zásahem k poškození eshopu. Zálohu je pak možné nahrát kliknutím na tlačítko „Obnovit zálohu“ (ikona zásuvky).
POZOR! Pokud jste od generování poslední zálohy prováděli nějaké změny v eshopu, tak tyto zmizí!
Aktualizováno dne: 22/07/2025
Pomozte nám zlepšovat seznam dotazů i pro ostatní zákazníky. Pomohla Vám odpověď při řešení Vašeho požadavku?
Děkujeme Vám za Váš názor.